Manglende viden og opmærksomhed på elforbruget er skyld i, at danske virksomheder hvert år bruger unødvendigt meget strøm. Samlet løber de overflødige omkostninger op i 150 millioner kroner, vurderer Elsparefonden.
I efteråret 2004 satte Elsparefonden derfor fokus på forbruget i samarbejde med en række af de største it-producenter. Den indsats ser ud til at have effekt, skriver Berlingske Tidende.
Således tager nu blot 21 procent af økonomicheferne ikke hensyn til elforbruget mod 54 procent før kampagnen startede. Blot 24 procent er stadig upåvirket af kampagnen mod tidligere 33 procent, viser en undersøgelse fra Megafon.
Det offentlige og erhvervslivet køber 700.000 stykker it-apparatur hvert år. Der købes ind for 4-5 milliarder kroner og det årlige strømforbrug anslås til to milliarder kroner.
Elsparefonden anbefaler, at man køber fladskærme eller bærbare computere og at man ser efter det udstyr, der er mærket »Energirigtig«. De største it-producenter har efter kampagnen indgået en frivillig aftale om at mærke alt udstyr.