Hverdagen for de ansatte i it-afdelingerne styres langt hen ad vejen af klager fra brugerne i virksomheden. Det viser en undersøgelse blandt svenske it-chefer, som it-firmaet Veritas Software har fået foretaget.
To ud af tre it-afdelinger har ikke en fastlagt aftale med virksomhedens ledelse om kvaliteten og driftstabiliteten af virksomhedens it-systemer. Så længe systemet ikke decideret ligger ned, arbejder de ud fra klager og problemer hos den enkelte bruger.
Tre ud af fire it-afdelinger laver således ikke målinger af kvaliteten af it-driften, men reagerer alene ud fra synspunkter fra brugerne.
»Dermed risikerer it-afdelingerne at de ikke får den information, som er nødvendig for at gøre de korrekte prioriteringer i it-budgetterne. Konsekvensen bliver at såvel investeringer som ressourcer rettes imod der hvor klagejamren er højest frem for der hvor gevinsten for virksomheden er størst,« siger teknikchef hos Veritas Software, Linus Svensson.