PDA-salget i Danmark er for alvor oppe i fart. Danskerne køber næsten lige så mange PDA´er som resten af norden til sammen.
Det er især PDA´er med indbygget telefon der driver danskernes købelyst på lommecomputerne. Tidligere var det GPS-navigation der drev lysten, men det billede er ifølge analysevirksomheden Canalys vendt.
I andet kvartal 2005 blev der solgt 27.790 PDA´er herhjemme, eller næsten lige så mange som sælges i resten af Norden.
Ifølge Hewlett-Packard er det især virksomheder, der tegner sig for en stor del af væksten.
»Når PDA-salget i Danmark vokser så kraftigt, skyldes det utvivlsomt, at en stor del af salget i Danmark er løsningssalg. Mobilitet kan forbedre produktiviteten for rigtig mange medarbejdergrupper, og derfor investerer virksomhederne i løsninger, som giver mobil adgang til virksomhedens systemer, e-mail osv.,« siger markedsdirektør Anders Herløv fra Hewlett-Packard i Danmark.
Det er Windows-baserede enheder der dominerer i Danmark. Ifølge Canalys sidder rivalerne Palm OS og RIM på under tre procent af markedet.