Microsoft har netop frigivet sit meget omtalte, første CRM-program på det amerikanske marked. Men Danmark bliver blandt de første europæiske lande, som får en national udgave af Microsoft CRM 1.0, forklarer Erin Hiraoka, der er marketingdirektør for EMEA-området.
Microsoft CRM sorterer forretningsmæssigt under Microsoft Business Solutions (Navision), som har hovedkvarter i Danmark. Derfor er en dansk version udvalgt til europæisk premiere sammen med en hollandsk, en fransk, en italiensk, en tysk, en spansk og en internationalt engelsk version.
»En lokal version skal ikke blot være på det lokale sprog. Hvis det var så enkelt, kunne vi hurtigt oversætte CRM-programmet til mange sprog. Der er andre hensyn som for eksempel valutaforhold, som spiller ind,« forklarer Erin Haraoka.
Den nye applikation, som er tæt integreret med blandt andet Microsoft Outlook og Navision Attain, retter sig mod mellemmarkedet, dvs. virksomheder med 25-500 ansatte, oplyser Erin Hiraoka.
»Mellemmarkedet er kraftig underforsynet, når det drejer sig om CRM. Der er helt sikkert et marked«, vurderer hun.
Standardudgaven er på det amerikanske marked prissat til 395 dollar pr. bruger plus 995 dollar pr. service- eller salgsserver. Professional Studio-udgaven med mere komplekse funktioner samt med workflow og tilpasningsmuligheder står til 1295 og 1990 dollar, oplyser det amerikanske CRN.