Konsulentfirmaet DisplaySearch har testet en af de første kommercielle tv-skærme med OLED (Organic Light-Emitting Diode) teknologi - og resultatet sætter et stort spørgsmålstegn ved, om OLED er klar til massemarkedet.
Teknologien bliver ellers spået en stor fremtid som afløser for dagens plasma- og LCD-skærme. De nye OLED-skærme bruger mindre strøm og fylder mindre, og billedkvaliteten skulle være bedre.
OLED bruges allerede i små displays, f.eks. til mobiltelefoner, men Sony lancerede forleden et 11-tommers tv, XEL-1, med OLED-teknologi. Billedopløsningen er kun på 960 x 540 punkter, men prisen ligger alligevel på den forkerte side af 10.000 kroner.
DisplaySearch har kigget nærmere på XEL-1 og konstaterer at lysstyrken aftager hurtigere end det, producenten har oplyst. Ifølge Sony vil skærmens lysstyrke først være halveret efter 30.000 timers brug - det svarer til 10 år, hvis fjernsynet er tændt otte timer om dagen.
Men DisplaySearch mener at lysstyrken allerede er halveret efter 17.000 timer eller omkring fem-seks års brug. I praksis betyder det, at skærmen på det nærmeste vil være ubrugelig efter dette tidsrum, og allerede efter et par år kan man begynde at se en forskel i lysstyrken i forhold til en ny skærm.
Sony fastholder sine egne tal og understreger at de er baseret på grundige tests. Ifølge DisplaySearch har OLED-displays fra andre producenter som Samsung en betydelig længere levetid end Sonys nuværende produkter.