Hvis der er to produkter der hører sammen på it-markedet, så er det digitale kameraer og fotoprintere. I de sidste år har mange danskere anskaffet et digitalt kamera, og det kan nu aflæses på markedet for fotoprintere, som befinder sig i stærk vækst. Canon regner med en fordobling i salget af kompakte fotoprintere i år.
Ifølge Canon-produktchef John Hudson anskaffer hver tiende af de danskere, der køber et digitalt kamera også en kompakt fotoprinter. Og dette tal ventes at stige. I England bliver der solgt 3-4 fotoprintere for hver 10 kameraer.
»Det engelske niveau er utrolig højt, hvilket skyldes, at kamera og printer ofte bliver solgt som en pakkeløsning. Det er der ikke den samme tradition for hos forbrugerne i Danmark, som er mere tilbageholdende i deres forbrugsvaner, hvorfor vores mål her er en spin off effekt på 15 pct.,« siger John Hudson.
Selvom Canon har en markedsandel på næsten 60 procent når det gælder kompakte fotoprintere skal firmaet ikke føle sig for sikker. Der er meget skarp konkurrence på dette marked og flere nye producenter har meldt sig på banen.
»Konkurrencen på markedet er utrolig hård. Vi er blevet flere aktører på markedet, og det stiller større krav til både produktet og prisen. Vi skal kunne konkurrere på begge fronter for at beholde vores markedsandel, men det er jeg nu også sikker på, at vi kan,« siger John Hudson.