Dengang en sko i Sensible Soccer var formet som fire firkantede pixels, var det svært at se, om det var en Adidas eller Nike. I dag er mulighederne for at smide skjult reklame ind i computerspil meget bedre.
Således vurderer konsulentvirksomheden PriceWaterhouseCoopers, at markedet for computerspil vil stige med 70 procent over de næste tre år, skriver Jyllands-Posten.
Indtjeningen på et spil ligger normalt på 30 kroner. Men spiludviklerne kan forvente at tjene mellem fem og 10 kroner ekstra, hvis der kan sælges reklameplads i spillet.
Også for annoncørerne er mulighederne gode. Tidligere har store virksomheder som Coca Cola og Nokia investeret mange penge, men også mindre annoncører kan for fremtiden følge med. Det skyldes, at flere for fremtiden vil koble deres spillekonsol op til nettet.
»Jeg er en varm fortaler af konceptet. Når udbredelsen af spilkonsoller med internetadgang bliver større, kan jeg helt klart se potentialet i det,« siger Anders Thorsen, interaktiv direktør i mediebureauet MEC Interaction til Jyllands-Posten.
Dermed kan man lave dynamiske reklamer, der kan målrettes mod bestemte forbrugere og udskiftes efter behov.
»Hvis man for eksempel søger at nå folk med en bestemt interesse i et bestemt område i alderen 18 til 22 år, kan en dansk annoncør nemt ramme en lokal gruppe på 40.000-50.000,« fortæller Salem Nabulsi, medstifter af selskabet Advantage Media, der tilbyder løsninger til spilfirmaerne.