Cebit blev første gang afholdt som selvstændig messe i 1986 og kan dermed fejre sit 20-års jubilæum i år. Men det er langt fra sikkert, at Cebit også vil overleve i de næste to årtier. Messen er trængt fra alle sider og står overfor de mest dramatiske forandringer i sin historie. Det erkender arrangøreren Deutsche Messe AG i et interview med det tyske nyhedsbureau dpa.
»Den digitale revolution skrider fremad og bevæger sig ind i alle livsområder,« siger Ernst Raue, der er bestyrelsesmedlem i Deutsche Messe AG.
Han mener at branchen befinder sig i en »orienteringsfase« og derfor er præget af usikkerhed.
»Produktion af hardware er ikke længere nok til at skabe en fornuftig forretning. Kunderne ønsker løsninger der kombinerer software og hardware,« siger Ernst Raue.
Markedet for digital underholdningselektronik er derimod i kraftig vækst. Den klassiske it-industri og de forbruger-rettede underholdnings-produkter er ved at smelte sammen, mener Ernst Raue. Netop på dette område har Cebit mistet terræn overfor andre messer som IFA i Berlin, der nu skal holdes hvert år.
»Branchens fremtid ligger i business-applikationer og på lifestyle-området,« siger han.
Den brede betegnelse lifestyle-produkter omfatter alt fra dvd-afspillere og mediebokse til mobiltelefoner med integreret mp3-afspiller og fladskærms-tv'er.
Cebit har forsøgt at tage højde for dette ved at arrrangere en særudstilling parallelt med den officielle messe, Digital Living, men de fleste store producenter har meldt fra.
»Mange af udstillerne på Cebit har i år stadig opdelt deres stande i business- og lifestyle-produkter. Fremover bliver de to verdener integreret. Den personlige nytteværdi af de digitale produkter tæller mere end nogensinde,« siger Ernst Raue.