Der skal investeres rigtig mange penge for at udvikle nye computerspil. Det er spillernes krav om realistisk grafik og lyd, store åbne verdener og fængslende gameplay, der sender udviklingsomkostningerne i vejret. Ifølge analysefirmaet M2 Research ligger den gennemsnitlige pris for et multiplatform-spil til pc, Xbox 360 og PS3 på mellem 18 og 28 millioner dollar. Et spil, der kun kommer til en enkelt platform, kan typisk udvikles for 10 millioner dollar.
Som ComON kunne fortælle i går har selv en gigant som Electronic Arts problemer med sin omsætning, som er nedjusteret for anden gang på to måneder, og det skal sammenholdes med at EA har de højeste udviklingsomkostninger i branchen.
Selskabet vil derfor koncentrere sig om nogle få, store titler og det er netop tendensen på spilmarkedet - det er de få, store og meget dyre spil, der dominerer. Og det er altså her, udviklingsomkostningerne ligger på mellem 18 og 28 millioner dollar per spil.
Konsekvensen kan blive, at spilfirmaerne satser på det sikre - fortsættelser af kendte successer og spil baseret på filmlicenser - i stedet for at eksperimentere. Heldigvis er der også en tendens til, at der kommer flere små eksperimenterede spil til mobile platforme, som er meget billige at udvikle. Så væksten ligger i de to yderpunkter - de helt store og de helt små spil.
Det nye Call of Duty: Modern Warfare 2 har angiveligt kostet hele 50 millioner dollar at udvikle, mens Sony investerer 60 millioner dollar i sit nye flagskib, Gran Turismo 5, til PS3.
De høje udviklingsomkostninger er også forklaringen på, at danske spilhuse har meget svært ved at hævde sig i den internationale konkurrence.
Og hos nogle af de amerikanske spilhuse er arbejdspresset så hårdt, at de ansatte klager over umenneskelige forhold.