Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Politiske mærkesager usynlige på nettet

I valgkampen til kommunalvalget næste uge er mærkesagerne stort set usynlige på nettet. Politikerne overser en oplagt mulighed for markedsføring.

Mens valgkampen raser på landets lygtepæle op til kommunalvalget, er de danske kommunalpolitikere for dårlige til at markedsføre sig på nettet. De er stort set fraværende på nettets største lygtepæl, Google.

Det viser en undersøgelse fra Notabene.net. Politikerne har i stor udstrækning hjemmesider som er godt designet. Men de er ikke gode nok til at søgemaskineoptimere deres sider, så de får gode placeringer i søgemaskiner. Og de udnytter heller ikke mulighederne for annoncering i for eksempel Google.

Notabene har søgt på en række mærkesager, og undersøgelsen viser, at en lang række politikere er for dårlige til at markedsføre mærkesagerne på nettet.

For eksempel har Socialdemokraternes overborgmesterkandidat i København, Ritt Bjerregaard en cykelpolitik som mærkesag, men når man søger på "cykelpolitik" kommer Ritt Bjerregaard ikke frem på Googles resultater.

Det samme gør sig gældende for ordet integrationspolitik, som blandt andet Venstres kandidat i København, Søren Pind, har som mærkesag. Men heller ikke her giver søgeordet resultater, der henfører til Søren Pinds hjemmeside.

I tilgift har Søren Pind fået sit site redesignet kort før valgkampen.

»Det betyder, at de store søgemaskiner ikke kan nå at indeksere siden, sådan at søgeordene på siden også giver et resultat i søgemaskinerne. Det svarer til at bygge en restaurant midt ude i skoven uden at markedsføre den, og så undre sig over at folk ikke kommer,« siger Pål Heick, søgemaskinekonsulent i Notabene.net.

Men også de mindre partier og de unge kandidater, som kunne have stor effekt ud af at markedsføre sig på nettet, er stort set fraværende.

»Især de unge og ukendte kandidater kunne have stor glæde af annoncer på Google. Fordi der ikke er særlig stor konkurrence på politiske mærkesager, vil man kunne komme langt ved at købe keywords på Google, som gør, at ens website fremkommer i reklamebarren i venstre side på Googles søgeresultater, når der søges på for eksempel "cykelpolitik" eller "integrationspolitik". Man kan komme rigtig lang for et dagsbudget på 40 til 50 kroner,« siger Pål Heick fra Notabene.net.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere