Politiske mærkesager usynlige på nettet

I valgkampen til kommunalvalget næste uge er mærkesagerne stort set usynlige på nettet. Politikerne overser en oplagt mulighed for markedsføring.

Mens valgkampen raser på landets lygtepæle op til kommunalvalget, er de danske kommunalpolitikere for dårlige til at markedsføre sig på nettet. De er stort set fraværende på nettets største lygtepæl, Google.

Det viser en undersøgelse fra Notabene.net. Politikerne har i stor udstrækning hjemmesider som er godt designet. Men de er ikke gode nok til at søgemaskineoptimere deres sider, så de får gode placeringer i søgemaskiner. Og de udnytter heller ikke mulighederne for annoncering i for eksempel Google.

Notabene har søgt på en række mærkesager, og undersøgelsen viser, at en lang række politikere er for dårlige til at markedsføre mærkesagerne på nettet.

For eksempel har Socialdemokraternes overborgmesterkandidat i København, Ritt Bjerregaard en cykelpolitik som mærkesag, men når man søger på "cykelpolitik" kommer Ritt Bjerregaard ikke frem på Googles resultater.

Det samme gør sig gældende for ordet integrationspolitik, som blandt andet Venstres kandidat i København, Søren Pind, har som mærkesag. Men heller ikke her giver søgeordet resultater, der henfører til Søren Pinds hjemmeside.

I tilgift har Søren Pind fået sit site redesignet kort før valgkampen.

»Det betyder, at de store søgemaskiner ikke kan nå at indeksere siden, sådan at søgeordene på siden også giver et resultat i søgemaskinerne. Det svarer til at bygge en restaurant midt ude i skoven uden at markedsføre den, og så undre sig over at folk ikke kommer,« siger Pål Heick, søgemaskinekonsulent i Notabene.net.

Men også de mindre partier og de unge kandidater, som kunne have stor effekt ud af at markedsføre sig på nettet, er stort set fraværende.

»Især de unge og ukendte kandidater kunne have stor glæde af annoncer på Google. Fordi der ikke er særlig stor konkurrence på politiske mærkesager, vil man kunne komme langt ved at købe keywords på Google, som gør, at ens website fremkommer i reklamebarren i venstre side på Googles søgeresultater, når der søges på for eksempel "cykelpolitik" eller "integrationspolitik". Man kan komme rigtig lang for et dagsbudget på 40 til 50 kroner,« siger Pål Heick fra Notabene.net.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere