Det skal være muligt at ringe til nummeret 1-2-3 hver gang borgere ikke kan finde vej til rette velfærdsinstans - om det så er kommunen, staten eller Skat.
Fra september næste år skal det offentlige kontaktcenter kunne guide borgerne ind på hjemmesiden borger.dk eller viderestille borgeren til den rette service.
»Det er jo begrænset, hvor megen daglig omgang borgeren har med sin myndighed, så det skal være let for borgerne,« fortæller områdeleder Hugo Præstegaard fra IT- og Telestyrelsen.
Han er leder af kontaktcentret med telefonnummeret 1881, som allerede i dag tager imod henvendelser omkring borgerportalen borger.dk.
Med det nye nummer skal åbningstiderne udvides til at gælde aften og weekend, og samtidig skal man kunne ringe til 1-2-3 og blive viderestillet til rette myndighed.
Det åbner dog op for en sand telefonstorm, hvis alle myndigheder henviser til nummeret 1-2-3, og det er derfor ikke meningen.
»Hvis alle kommuner henviser til os efter lukketid, så kommer der to millioner henvendelser, og vi kan kun håndtere 100.000 om året,« fortæller Hugo Præstegaard.
Kontaktcentret bliver dog udvidet fra 5 til 15 mand i forbindelse med, at der kommer flere services.
Det er dog langt fra alle borgere, der skal forvente at få en stemme i røret. Lige nu arbejder IT- og Telestyrelsen på en tryk-selv-ordning, så borgerne automatisk bliver guidet videre.
Derudover arbejder styrelsen med en service, hvor en robot med tale-genkendelse automatisk kan sende borgerne videre, men det er stadig på tegnebrættet.
Det er dog ikke helt sikkert, at telefonnummeret 123 kommer til at blive brugt til det offentlige kontaktcenter. Lige nu tillader loven kun at bruge numre med fire cifre, og et lovforslag vil altså ændre på det, så 123 kan bruges.
Folketinget skal altså tage stilling til, om nummeret med tre cifre skal kunne bruges, men IT- og Telestyrelsen regner med, at det hele er på plads fra september 2008.