Ring 1-2-3 ved velfærdsforvirring

Et nyt nød-nummmer skal hjælpe borgerne gennem det offentliges mange forskellige services.

Det skal være muligt at ringe til nummeret 1-2-3 hver gang borgere ikke kan finde vej til rette velfærdsinstans - om det så er kommunen, staten eller Skat.

Fra september næste år skal det offentlige kontaktcenter kunne guide borgerne ind på hjemmesiden borger.dk eller viderestille borgeren til den rette service.

»Det er jo begrænset, hvor megen daglig omgang borgeren har med sin myndighed, så det skal være let for borgerne,« fortæller områdeleder Hugo Præstegaard fra IT- og Telestyrelsen.

Han er leder af kontaktcentret med telefonnummeret 1881, som allerede i dag tager imod henvendelser omkring borgerportalen borger.dk.

Med det nye nummer skal åbningstiderne udvides til at gælde aften og weekend, og samtidig skal man kunne ringe til 1-2-3 og blive viderestillet til rette myndighed.

Det åbner dog op for en sand telefonstorm, hvis alle myndigheder henviser til nummeret 1-2-3, og det er derfor ikke meningen.

»Hvis alle kommuner henviser til os efter lukketid, så kommer der to millioner henvendelser, og vi kan kun håndtere 100.000 om året,« fortæller Hugo Præstegaard.

Kontaktcentret bliver dog udvidet fra 5 til 15 mand i forbindelse med, at der kommer flere services.

Det er dog langt fra alle borgere, der skal forvente at få en stemme i røret. Lige nu arbejder IT- og Telestyrelsen på en tryk-selv-ordning, så borgerne automatisk bliver guidet videre.

Derudover arbejder styrelsen med en service, hvor en robot med tale-genkendelse automatisk kan sende borgerne videre, men det er stadig på tegnebrættet.

Det er dog ikke helt sikkert, at telefonnummeret 123 kommer til at blive brugt til det offentlige kontaktcenter. Lige nu tillader loven kun at bruge numre med fire cifre, og et lovforslag vil altså ændre på det, så 123 kan bruges.

Folketinget skal altså tage stilling til, om nummeret med tre cifre skal kunne bruges, men IT- og Telestyrelsen regner med, at det hele er på plads fra september 2008.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere