En kunde har af Forbrugerklagenævnet fået lov til at fortryde købet af en printer, som var købt hos en onlineforhandler. Afgørelsen er speciel, fordi nævnet i afgørelsen har pålagt forhandleren at tage imod printeren på trods af, at den indvendigt er farvet af kundens brug. Det skriver Forbrugerrådet.
Forhandlerne nægter overfor kunden og nævnet at tage imod den brugte printer, fordi der i onlinebutikkens betingelser på side tre står, at »ved køb af spil, film, software og forbrugsstoffer må emballagen ikke brydes. Ved køb af printere må farvepatronerne ej heller åbnes, hvis returretten skal opretholdes.«.
Men forhandlerens forbehold er ikke nok for Forbrugerklagenævnet, der har afgjort, at kunden stadig har sin fortrydelsesret, fordi »forretningen ikke fuldstændig tydeligt har skrevet, at fortrydelsesretten bortfalder, hvis den pågældende vare tages i brug.«
Bør være klart for kunden
Afgørelsen møder modstand fra jurister i branchen der mener, at Forbrugerklagenævnets afgørelse ikke holder vand. Advokat og chefkonsulent i Dansk Erhverv, Lars Quistgaard Bay kritiserer nævnet for at gå imod sin egen praksis, om at kunden skal tilbagelevere en vare i samme stand som ved købet, hvis fortrydelsesretten skal gælde.
Han forklarer, at fortrydelsesretten ved et onlinesalg skal give kunderne samme mulighed for at tage en vare i øjesyn som hvis købet sker i en fysisk butik. Ved at bryde emballagen omkring farvepatronerne, burde kunden have vidst, at han mistede sin fortrydelsesret.
»Her er kundens brug gået langt ud over den afprøvning, man kan foretage i en butik,« siger Lars Quistgaard Bay.
Han mener ikke, at forhandleren skulle have advaret tydeligere om, at farvepatronerne ikke måtte tages i brug.
»Forbrugerklagenævnet kan ikke kræve, at alle vigtige ting står på side et,« siger Lars Quistgaard Bay.
Amerikanske tilstande
Samme holdning har advokat Claus Bonde Mikkelsen, der sidder i Forbrugerklagenævnet, men dog ikke har været med til at træffe den pågældende afgørelse. Han støtter Dansk Erhvervs advokat og mener, at det burde have været åbenbart for kunden, at han ikke kan fortryde et køb, når man tager patronerne i brug.
Han mener tilsvarende, at forhandleren ikke skulle have advaret kunden mere tydeligt end, hvad han gjorde. Hvis en forhandler skal tage forbehold for alt, ender man med amerikanske tilstande, hvor ordrige undtagelsesbestemmelser regulerer alle forhold ved et køb.
»Der må være nogle ting, der er indlysende, og der må være en grænse for, hvor langt man skal gå for at informere,« siger Claus Bonde Mikkelsen.