Det var omtrent på dette tidspunkt, at ejerne af CBB Mobil havde forventet at kunne præsentere de investorer, som ville skyde kapital i selskabet. I december 2003 fejrede CBB sin treårsdag som selskab, og derfor kan ejerne nu sælge aktierne uden at skulle betale skat.
Men selv om bestræbelserne på at finde kapital blev sat i gang allerede i sommeren 2003 er det indtil nu ikke lykkedes at få en aftale i hus, som man er tilfreds med. Derfor trækker forhandlingerne ud, og ejerne tør ikke længere sætte en tidshorisont på salget.
»Det tager længere tid, end nogen havde troet. Så snart man begynder, at diskutere enkeltheder i handlen trækker det ud. Jeg tør slet ikke bedømme tidshorisonten længere,« siger Peer Kølendorf, der er administrerende direktør i Comitel, som ejer halvdelen af CBB Mobil.
Stadig forhandlinger i gang
I januar oplyste Peer Kølendorf, til IT-avisen ComON at man forhandlede med syv forskellige købere. Det er det samme antal selskaber, som CBB-ejerne forhandler med nu. Nogle af de tidligere er dog faldet fra, mens der er kommet nye til. Blandt andet er interessen steget fra udenlandske selskaber, siger Kølendorf.
»Vi er i forhandlinger med flere selskaber, og det er forskellige punkter, vi ikke kan blive enige med de enkelte parter om. For os er det dog vigtigt, at salget bliver, som vi gerne vil have det. Vi ser store muligheder ved at lancere CBB-konceptet i udlandet og for os er det vigtigt, at den pågældende køber vil det samme som os,« forklarer Peer Kølendorf til IT-avisen ComON.
Formålet med at sælge ud af aktierne i CBB er ifølge Peer Kølendorf at skaffe kapital til et forestående indtog i udlandet, hvor selskabet vil introducere sit lavpriskoncept. Primært sigter CBB mod England, Tyskland og de nordiske lande. Men også u-lande nævnes som muligheder. Kun i få lande er det danske lavpriskoncept kopieret, og derfor ser ledelsen gode muligheder. Ifølge CBB er der er to selskaber i Norge og et enkelt i Sverige, samt et enkelt tysk selskab, der kører efter lignende forretningsmodel.
I januar vurderede Peer Kølendorf at CBB's 200.000 kunder var 176 millioner kroner værd. Prisen var baseret på den daværende salgspris for Telmore.
»Men man kan jo sige, at vi på den front ikke har travlt med at få solgt CBB. Jo længere tid vi venter, desto mere bliver aktierne værd. Vi har paseret det kritiske punkt på 50.000-100.000 kunder, hvor man som teleselskab begynder at tjene penge. Nu kommer pengene bare i kassen,« siger Peer Kølendorf.