Med salg af i alt 5 mio printere har Dell har i 2004 formået at erobre en verdensmarkedsandel på 4 procent. Målsætningen er at blive større end printergiganten HP i løbet af de næste fire-fem år, skriver Jyllands Posten. HP havde sidste år en markedsandel på 40 procent.
Dell har i de seneste år haft stor succes med at sælge skræddersyede pc'ere direkte til kunderne. Fordi forretningsmetoden er at handle direkte med kunderne uden fordyrende mellemled, kan Dell ofte tilbyde produkter, der er meget konkurrencedygtige på prisen.
Nu har selskabet tage kampen op med HP om det store lukrative printermarked, og med priser der ligger 10-15 procent under konkurrenternes, er det ganske realistisk, at Dell i fremtiden kan byde HP trods.
Ifølge Paul Bell, der er chef for Dell i Europa, mellmøsten og Afrika, er printermarkedet et af de vigtigste fokusområder i fremtiden. Han anslår, at avancen på printere og tilbehør i øjeblikket er tre-fire gange så stor som på pc'ere, og det giver plads til konkurrence.
HP meddelte i fredags, at selskabet nu har lagt sin pc- og printerdivision sammen i et forsøg på at øge indtjeningen, men spørgsmålet er, om det kan give det nødvendige momentum til at kunne hamle op med Dells progressive forretningsmetoder.