Normalt kæmper de om danskernes opmærksomhed og pengepung, men når det kommer til elektroniske magasiner, så vil de tre firmaer stå skulder mod skulder.
Aller, Bonnier og Egmont er gået sammen for at lave en fælles e-magasin platform. Et samarbejde der skal udforske muligheden for at lave et marked for digitale magasiner i Danmark.
Hvad der helt konkret kommer ud af samarbejdet, kan parterne ikke fortælle endnu. Men de vil blandt andet kigge på, om de i fremtiden kan bygge en fælles netbutik for e-magasiner. For lige nu er markedet nærmeste ikke-eksisterende.
”Det er jo den gamle diskussion om hønen og ægget. Der kommer ikke noget marked, før der bliver lavet nogen produkter. Så ved at lave nogle produkter kommer vi i dialog med forbrugerne og annoncørerne,” siger Bonnier Publications markedsdirektør Jesper Buchvald til ComON.
Det handler om standarder
Lige nu har ebogs-alliancen flere opgaver på to-do-listen.
Indholdsmæssigt skal der findes en måde at gøre læseoplevelsen på de digitale platforme unik. Og på det forretningsmæssige plan skal der findes nogle nye målemetoder og nogle nyskabende annonceløsninger, som annoncørerne gider at betale for – og som læserne gider at se på.
Generelt vil man forsøge at skabe nogle standarder på markedet. For at gøre det lettere at publisere – og dermed så rentabelt som muligt for udgiverne.
Men netop standarder har været det helt store spørgsmål i forbindelse med slagsmålet mellem Adobe og Apple, der ikke vil slippe Flash ind på iPad. Hvordan tackler man sådan nogen forhindringer?.
”Jamen, det er jo en kendsgerning, at Flash ikke kommer ind på iPad, så det må vi bare forholde os til. Men det er et meget godt eksempel på de tekniske udfordringer, vi står overfor. Der er ikke nogen tvivl om, at vi helst vil standardisere så meget som muligt, så vi kan opnå en så fornuftig produktionsøkonomi som muligt,” siger markedsdirektøren.
Han gætter på, at Bonnier hurtigt vil udgive en elektronisk udgave af et af sine magasiner, når iPad’en eller en anden e-bogs-læser officielt lanceres i Danmark for at eksperimentere med formen. Men hvor mange elektroniske blade, der kommer på gaden i den efterfølgende lanceringsbølge, vil han lade markedets efterspørgsel afgøre.
Men er der egentlig nogen, der har løst koden i forhold til at gøre e-magasiner digitale?
”I Bonnier-koncernen har vi selv været med fra starten, hvor den amerikanske magasin-division udgav Popular Science til iPad. Det synes vi selv, var et godt bud, men der er også mange andre, der gør det rigtig godt. For eksempel Wired. Men der vil komme mange flere bud på det i fremtiden. Det handler meget om et eksperimentere sig frem og gå i dialog med læsere og annoncørerne. Jeg er helt sikker på, at de ting, vi for eksempel ser på iPad'en i dag langt fra er det færdige produkt,” siger Jesper Buchvald.
De tre firmaer kalder deres samarbejde for Nordic Digital Magazine Initiative (NDMI).