Når du skal træne til fremtidens computerspil kan det blive nødvendigt med en tur ned i det lokale fitness-center. Multimedieforeningen forudsiger at spil der kræver fysisk aktivitet og bevægelse er fremtiden. Det er slut med at sidde stille foran skærmen - nu skal der danses, hoppes og viftes med armene.
I Danmark fokuserer et nyt forskningsprojekt på intelligente legepladser, og danske forskere er langt fremme med at kombinere computerspil og fysisk aktivitet.
»I dag efterspørger flere og flere spil, der kombinerer fysisk aktivitet og interaktiv underholdning. Vi ser det med internationale succeser for danse- og bevægelsesspil, så der vil helt sikkert være et marked for de intelligente legepladser,« siger Peter Weile, der er formand for Multimedieforeningen.
En af de største succeshistorier er det lille kamera EyeToy til PlayStation, der allerede er solgt i mere end 3,5 millioner eksemplarer. Kameraet filmer spilleren, som styrer med sine bevægelser og ikke med mus eller joystick. Senere på året kommer deciderede fitness-spil, som bruger EyeToy-teknologien.
Et andet udbredt fænomen er elektroniske dansemåtter, hvor spilleren skal hoppe og danse rundt i et bestemt mønster.
»Der er ingen tvivl om, at vi vil se flere og flere af denne type spil i fremtiden. Efterspørgslen er til stede, og den hastige teknologiske udvikling vil gøre bevægelsesspillene mere avancerede og dermed endnu mere populære,« lyder det fra Peter Weile.