Læs også:
Cloud computing: Sådan fungerer det
10 gode råd: Her er din tjekliste på vej ud i skyen
Computerworld News Service: De traditionelle kunder inden for it-outsourcing har det vanskeligt med cloud computing, udtrykker it-serviceleverandører og outsourcing-rådgivere i en spørgeundersøgelse udført af KPMG Sourcing Advisory.
It-serviceleverandører og -rådgivere har som en del af denne spørgeundersøgelse rangeret deres kunders it-chefers evner inden for forskellige aspekter af cloud computing på en skala fra et til fem. Et repræsenterer "meget dårlige evner" og fem repræsenterer "meget gode evner".
It-cheferne har her fået pinlige karakterer fra deres leverandører og rådgivere: Ingen er nået op på så meget som middelkarakteren tre.
It-cheferne bliver vurderet ringest i forhold til ledelse og styring af cloud-initiativer med karaktererne 1,69 fra rådgiverne og 2,19 fra leverandørerne.
Deres evner inden for cloud-sourcing og strukturering af cloud-aftaler bliver ikke vurderet meget bedre. Rådgiverne giver her deres it-kunder karakteren 1,81, mens leverandørerne er marginalt mere gavmilde med karakteren 2,35.
It-cheferne får også dårlige karakterer for deres evne til at vurdere den kortsigtede modenhed inden for cloud computing og om teknologien faktisk kan opfylde virksomhedens it-behov: 2,19 af rådgiverne og 2,68 af leverandørerne.
Outsourcing-leverandørerne giver deres højeste karakter på 2,81 for kundernes forståelse for, hvordan valgmulighederne fra cloud computing kan supplere eller erstatte traditionelle enterprise-systemer og outsourcing-investeringer. Rådgiverne giver til gengæld her deres kunder en karakter på 2,03.
Mangler praktisk erfaring
Stan Lepeak, der er leder af KPMG Sourcing Advisory Global Research, er ikke overrasket over de lave karakterer.
"Inden for cloud computing har det største fokus været på langsigtede mål og ikke på en granskning af faktiske kortsigtede muligheder eller på en afkodning af virkeligheden bag leverandørernes påstande," forklarer Lepeak.
I bemærkelsesværdig grad mangler der tydelige business cases, der bekræfter cloud computing-leverandørernes påstande om lavere omkostninger, tilføjer han.
"Det er ikke så meget det, at køberne ikke ved nok om mulighederne ved cloud computing," mener Lepeak, "det handler mere om, at de ikke har haft megen praktisk erfaring med at anvende disse muligheder, og at der ikke er nok relevant data fra den virkelige verden tilgængelig fra leverandørerne til at foretage nogen meningsfulde vurderinger af business cases."
<div class="mcePaste" id="_mcePaste" style="position: absolute; width: 1px; height: 1px; overflow: hidden; top: 0px; left: -10000px;"></div>
På trods af de lave karakterer, som it-cheferne har fået, er it-serviceleverandørerne optimistiske angående nye kunder til cloud-baserede løsninger.
42 procent af de adspurgte serviceleverandører svarer, at deres kunder har implementeret en eller flere live cloud-services, og at antallet af cloud-aftaler vil stige til 66 procent i løbet af det næste år, viser spørgeundersøgelsen fra KPMG.
Det er markedets hastighed, der har gjort det vanskeligt for kunderne at holde trit, mener Lepeak, som sammenligner cloud computing med internettets tidlige dage, da køberne kæmpede med at definere og gennemføre strategier, der kunne udnytte nettets fulde forretningspotentiale.
Indlæringskurven i forhold til cloud computing for køberne af traditionel it-outsourcing er "høj men ikke stejl," siger Lepeak.
"Det afhænger lige så meget af at anvende evnerne som at tilegne sig dem."
Gode råd til kunderne
De samme generelle rammer og processer, som kunderne bruger til traditionelle outsourcing-kontrakter, kan anvendes til aftaler om cloud computing:
Afgræns aftalen, skab en business case, undersøg leverandørerne grundigt, fastsæt målbare kriterier for succes, planlæg overgangen og den løbende styring og skitser en plan for forandringsledelsen.
Kunderne har behov for hurtigt at forbedre deres evner inden for cloud computing for at holde sig ajour med en bredere og bredere vifte af valgmuligheder, men det er tvivlsomt, om de faktisk vil gøre det, mener Lepeak.
Derfor vil cloud-udrulningerne muligvis blive værre, før de bliver bedre.
"Hold øje med masser af medieomtale om et år eller to af cloud-fiaskoer, uopfyldte forventninger og overskruet salgsretorik," advarer Lepeak.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også:
Cloud computing: Sådan fungerer det