Læs også: Sådan kommer du ind på det amerikanske it-marked
Mikael Vinding kommer her med en række råd, som kan bruges, hvis du overvejer at udvide din it-virksomhed til USA eller starte op fra bunden i det forjættede land.
- Start med en tjekliste hjemmefra. Er du gearet til support? Er dit produkt lokaliseret til USA? Har du engelske manualer/præsentationer? Vær opmærksom på, at der i stigende grad bliver talt spansk i USA.
- Lav en grundlæggende markedsanalyse. Hvem er de store spillere? Hvor er de henne? Hvor passer dit produkt ind? Dette hjælper Eksportrådet med.
- Afhængig af hvilken type produkt, du har, kan du enten gå etableringsvejen eller partnervejen. Går du partnervejen er udvælgelsen af partneren afgørende. Mange virksomheder lyder spændende, men går ikke aktivt ud og sælger dit produkt. Det er et af Eksportrådets specialer at finde gode partnere og screene markedet.
- Ved etablering hjælper Eksportrådet med blandt andet rådgivning omkring lovgivning og lignende.
- De tre mest populære stater for firmaer grundet blandt andet fordelagtige skatte- og arbejdsgiverlovgivning er ifølge Mikael Vinding Delaware, Nevada og Washington.
- Sørg for at finde en god, velkendt referencekunde i USA. Det gør en 'kæmpe, kæmpe forskel', og du vil blive spurgt til referencekunder til alle dine amerikanske møder. Den første kunde er altid den sværeste kunde.
- Etablerer du dig i USA, skal du sørge for at have styr på produktansvar. Retssager kan være meget dyre.
- Eksportrådets ICT-gren har afdelinger i New York, Atlanta og Silicon Valley. I de to sidstnævnte findes der inkubator-faciliteter, hvor virksomheder kan sende medarbejdere hen for at arbejde og netværke.