Læs også:
Flere støtte-millioner på vej til danske spilfirmaer
Fire-årigt spilfirma er snart 55 milliarder kroner værd
Der er god grund til at give den ekstra gas med spil-produktionen i de kommende år.
Spil-industrien har fundet vejen til de lukrative indtjeninger og vil i de kommende år vokse sig endnu større og mere værdifuld, end den allerede er.
Gartner vurderer i en ny rapport, at der i 2011 vil blive spenderet 392 milliarder kroner på spil-hardware og -software, hvilket er en stigning på 10,4 procent i forhold til sidste år.
I 2015 vil det tal ifølge Gartner være steget til godt 594 milliarder kroner.
Det er spil-softwaren, der står for den største del af kagen med en omsætning på godt 237 milliarder kroner i år på verdensplan.
"... og vil fortsætte med at dominere det generelle spil-marked i de næste fem år, når det sluger næsten to-tredjedele af forbrugernes spil-budgetter," skriver Gartner.
Elsker spil på mobilen
Det er i høj grad det voksende marked for mobil-spil, der er med til at sikre de flotte vækstrater.
I 2015 forventes den del af software-markedet at stå for omkring 20 procent af omsætningen.
"Efterhånden som smartphones og tablet-pc'er bliver endnu mere populære, vil spil forblive en nøgle-komponent på disse produkter ... Derfor vil mobil-spil fortsætte med at tvives ... " udtaler Gartner-analytiker Tuong Nguyen.
Selv om danske spilfirmaer i form af blandt andet IO Interactive og Deadline Games har vist muskler på den internationale spil-scene, så har industrien herhjemme som sådan haft svært ved skabe bæredygtige forretningsmodeller.
En række konkurser og fallerede spil-projekter har været resultatet og er ikke blevet hindret af diverse støtte-ordninger.
Læs også:
Flere støtte-millioner på vej til danske spilfirmaer
Fire-årigt spilfirma er snart 55 milliarder kroner værd