Læs også:
Fejlslagne it-udbud koster danske it-firmaer millioner
Leverandørernes organisation, ITEK under Dansk Industri, kræver en helt ny udbudskultur i det offentlige.
Det sker blandt andet efter, at det er kommet frem, at hver sjette offentlige it-udbud sidste år blev annulleret. Det kan du læse mere om her.
Sådanne aflysninger, hvor leverandører forinden har brugt tid og ressourcer på at byde ind, må kun finde sted i helt ekstraordinære tilfælde.
"Såsom at himlen er faldet ned. Det gør den ikke i 16 procent af tilfældene," siger direktør Tom Togsverd fra ITEK.
Dybt beklageligt
Han kalder det "dybt beklageligt", når offentlige opdragsgivere annullerer deres udbud.
"Sagen er jo den, at en række virksomheder har brugt rigtigt mange ressourcer, som ved sådanne annulleringer har været spildte kræfter," siger han.
Derfor vil han også have det de offentlige kunder til at "gøre mere ud af hjemmearbejdet."
Han peger på tidligere eksempler, hvor eksempelvis Skat under en udbudsproces fandt ud af, at nogle vilkår ikke var på plads, hvorefter man aflyste og udbød opgaven igen nogle måneder senere.
"Selv om de, der havde forberedt tilbud første gang, kunne genbruge dele af forberedelsesarbejdet, er der alligevel meget spild forbundet med en sådan aflysning," siger Tom Togsverd.
Brug for ny kultur
I forvejen er både kunder og leverandører frustrerede over udbudssystemets og dets mange krinkelkroge.
"Mange offentlige chefer bruger lige så mange penge på advokater og konsulenter som på selve it-opgaven, hvilket efter min mening er helt absurd," siger Tom Togsverd.
Derfor har vi brug for en anden udbudskultur - og en ny udbudslov vil kunne fjerne mange af de dårlige vaner, der er blev opbygget, mener ITEK-direktøren.
"En del af en sådan udbudskultur er også at undgå, at tilbud afgives forgæves. Det vil sige, at man ikke aflyser udbud medmindre, der foreligger helt ekstraordinære omstændigheder," siger Tom Togsverd.