Når du om nogle år spiller Halo eller Call of Duty 4, bliver det måske på en tynd, bøjelig skærm, hvor det at slippe hjørnet af skærmen udløser skud eller andre aktiviteter.
Cobra er navnet, og her kan du læse mere om, hvad det langhårede fremtidsprojekt handler om.
Projektet kombinerer en computer, der kan 'tages på', med en skuldermonteret pico-projektor med et fleksibelt display, som er udstyret med sensorer og kabler, der kan 'mærke', når de bliver bøjet.
Skyd, spring, svøm, skrid
For at spille projiceres for eksempel Halo på skærmen, som brugeren kan bøje, tappe eller ryste for at skyde, springe eller udløse en anden aktivitet. Eksempelvis kunne det at trække hjørnet af skærmen mod sig og så slippe det udløse et skud, en pil, et kast med en fiskestang eller et sving med en golfkølle.
Cobra blev for nylig vist frem på en konference i USA om Computer-Human Interaction. Udviklerne bag siger, at deres opfindelse har kræfter som en laptop, men kun begrænser spillernes bevægelsesfrihed, som hvis de rendte rundt med en håndholdt.
- Vi får se. For det kan kun blive mere spændende for gamers i en verden af valgmuligheder, som omfatter 3D og bevægelsessensorer, siger Zi Ye og Hammad Khalid, der står bag Cobra.
De to studerer på det canadiske universitet Queen's University i Ontario, hvor de slår deres folder på Human Media Laboratoriet.
Og så tilføjer de, at en periferi-enhed som Cobra lige så vel kan bruges til se film, manipulere 3D-objekter med eller mikse lyd. Nu venter vi så spændt på at se Cobra i vores lokale spilbutik.