I den californiske it-dal Silicon Valley er det ikke ualmindeligt, at de ansatte efter eget valg kan bruge en del af arbejdstiden på firma-relaterede projekter, som de finder spændende.
Konceptet med de 20 procent var blandt de mere utraditionelle indslag, da Aalborg Universitets Executive MBA uddannelse MMT (Master in Management of Technology) tidligere på året drog til det solrige Californien med 17 MMT-studerende. At kunne bruge op mod en dag om ugen på noget, der ligner lystarbejde, lyder besnærende, men der er et aber dabei. Mere om det det senere.
Med på turen var en af videns-økonomiens pionerer, Debra Amidon, som patenterede begrebet knowledge innovation tilbage i 1987. Et begreb hun siden har hjulpet globale virksomheder som American Express og Novo Nordisk med at realisere sideløbende med at udgive en række bøger om emnet, som for eksempel Innovationsmotorvejen.
Innovation er så meget mere
Amidon er administrerende direktør for Entovation E100
et netværk af verdens mest indflydelsesrige forskere, forfattere og virksomhedsledere indenfor videns-management, som nu samarbejder med Internationalt Center for Innovation på Aalborg Universitet, (ICI). Debra fulgte deltagerne tre dage rundt i den berømte dal:
"Det var fascinerende at høre deltagerne beskrive de projekter, de arbejder med på holdet. At innovation ikke bare er forskning og opfinderi men lige så meget den måde viden deles i en virksomhed og blandt partnere," siger Debra Amidon.
En af deltagerne, Helle Wivel, som er studieleder på Ingeniørhøjskolen i Århus, siger:
"Ved at opleve den unikke sammenhæng mellem universiteter, innovation og erhvervsliv i Silicon Valley, går det op for én, at her er arnestedet for udviklingen af de teknologiske produkter, der kommer til at forme hverdagen for os de næste fem-ti år."
Netværk af en enhver slags
ValueNetworks topchef Verna Alee demonstrerede gennem øvelser og visualiseringer, hvor vigtigt det er at kunne identificere netværksrelationer, både de helt konkrete og de mere uformelle. Hun var en af oplægsholderne på et dagslangt seminar på Stanford University.
Også Grid Gonnection Manager hos Siemens Morten Karulf fik sig en øjenåbner:
"Min afdeling har før været samlet lokalt i Brande, men nu er vi vokset med tre nye afdelinger i Tyskland, Singapore og USA. Visualiseringen af både det formelle og uformelle netværk er et meget brugbart værktøj til for eksempel at identificere alle de lærte processer - også rent kulturmæssigt - som vi tager for givet, men som vi nok i langt højere grad skal fokusere på at arbejde med og udbrede."
Slangen i paradiset
Hos IDEO oplevede MMT'erne folkevognsrugbrød med trommesæt på taget, storskærme hvor medarbejdere fortæller, hvad der optager dem i både arbejde og fritid - og ikke mindst konceptet med de 20 procent af arbejdstiden.
Et tilbud, som praktiseres meget i dalen eksempelvis også hos Google, hvor medarbejderne har mulighed for at bruge en femtedel af arbejdstiden på personlige, firma-relaterede projekter, de brænder for. Det var noget, der gav genlyd hos de danske ledere, som generelt mener, at vi er alt for dårlige og slet ikke risikovillige nok til at implementere disse principper i Danmark.
Når det er sagt, så er konceptet med de 20 procent ikke bare idel lykke.
"Jeg hører nogen gange fra folk i større virksomheder med den politik at så skal folk bare arbejde 120 procent. Der bliver ikke nødvendigvis slækket på de almindelige performance-krav, bare fordi du bruger de 20 procent af arbejdstiden på andre projekter. Den populære 'Work Life-balance', det er ikke noget, de gør så meget ud af herovre."
Det fortæller danske Torsten Kolind, som er teknisk direktør hos YouNoodle, som er en slags iværksætternes Facebook med adresse i San Fransisco. Kolind siger, at konceptet med at bruge 20 procent af arbejdstiden på den måde nok ligger mere til den amerikanske tankegang:
"Her er det at skulle gøre noget ekstraordinært for sin virksomhed for at komme frem i bussen måske mere almindeligt og forventet, end det er i danske virksomheder."