Efter et dramatisk fald i omsætningen fra 2007 til 2008 steg danskernes lyst til at købe fladskærms-fjernsyn og digitale modtagerbokse voldsomt i 2009.
Salget af fladskærme steg med 24 procent til rekordhøje 780.000 styk.
Kun salget af digitale modtagerbokse til antenne-tv, der steg med 171 procent, overgår den stigning.
Årsagen til den positive udvikling på tv og bokse hænger sandsynligvis sammen med, at det analoge signal til antenne-tv blev slukket den 31. oktober sidste år.
Selvom der har været en intens priskrig på fladskærme, er omsætningen, grundet det store styk salg, ikke desto mindre steget med 25 procent, altså en smule mere end styksalget.
- Forbrugerne har i højere grad valgt større skærme, og disse har kvalitetsmæssigt været på et højere niveau (og dyrere, red.) end de foregående år, fortæller direktør Kurt Frausing, som er direktør for BranchenForbrugerelektronik, BFE.
De dyre er bedst
De dyre skærme er også de bedste til at gengive HD-signaler fra forbrugernes egne medier, og salget af Blu-ray- og dvd-afspillere er steget eksplosivt med 317 procent målt på antal solgte enheder.
Faktisk kan hvert 10. hjem i Europa i dag afspille Blu-ray-film, der giver en langt bedre opløsning end dvd.
- Vi regner med, at forbrugerne også i år vil supplere de mange fladskærme med Blu-ray-, dvd-afspillere og biograflyd (Home Cinema), siger Kurt Frausing.
I dag er konkurrencen allerede så hård, at der kan købes ganske udmærkede Blu-ray-afspillere for under 1.000 kroner.
Salgsmæssigt går det knap så godt for MP3-afspillere, hvor salget sidste år faldt med syv procent til 570.000 styk, mens receivere, altså bokse der både er forstærker og tuner, holdt skansen med 30.000 solgte.
Produkterne er dog blevet dyrere, for omsætningen steg med 28 procent i 2009 set i forhold til året før.
Tallene stammer fra BFE Markedsinfo, som er forbrugerelektronikbranchens statistiske funktion, som baseres på tal fra producenterne og Gallup.