Din Facebook-profil kan ødelægge dit liv

Mængden af personlige oplysninger, der ligger på det sociale netværk Facebook, er overvældende. Og de færreste er klar over, at deres data er i fare for at blive misbrugt og solgt til højestbydende.

Mere end to millioner danskere har en profil på det sociale netværk Facebook, og mange af profilerne er spækket med personlige oplysninger og billeder.

Facebook er et godt værktøj til at finde gamle klassekammerater og holde kontakten ved lige med venner og kolleger, og tilsyneladende er det fuldstændig uden omkostninger at bruge Facebook.

Men også kun tilsyneladende.

Forretningsideen bag Facebook og andre internetbaserede tjenester bygger på indsamling af mest mulig viden om flest mulige brugere.

Værdien af sådanne databaser med et væld af personlige oplysninger om individuelle forbrugere er bogstavelig talt guld værd for virksomheder, der får adgang til disse data.

Jo mere virksomheden ved om den enkelte, desto større er muligheden for at lave målrettet markedsføring for eksempel i form af 'personlige tilbud'.

Også søgemaskinen Google bygger på en lignende forretningsmodel og bliver også kritiseret for uden hæmninger at skrabe brugernes oplysninger til sig og gemme dem til senere brug.

Hvad gør jeg så?

Både Datatilsynet og Forbrugerrådet er på banen med vejledninger til, hvordan man sletter sin profil, og hvad man gør, hvis sletningen ikke går, som forventet.

Derudover har Forbrugerrådet på sin hjemmeside offentliggjort 15 gode råd til, hvordan man bedst muligt beskytter sig selv og sine venner på Facebook.

Her er de tre første af de 15 gode råd.
1. Skift kodeord til din profil jævnligt, og brug ikke kodeordet til andet end Facebook. Facebook har et stort problem med hackere, der stjæler brugernes oplysninger og koder.

2. Brug ikke applikationerne (eksempelvis elektroniske spil, gimmicks), da det er svært at gennemskue, hvem der står bag og dermed får adgang til dine og dine venners oplysninger.

3. Lad dig ikke lokke af annoncerne. Annoncer med tilbud, undersøgelser, konkurrencer med mere er ofte, ligesom applikationerne, designet til at trække oplysninger ud af brugerne. Desuden er der ofte ikke et reelt tilbud bag, da de er forbundet med dyre abonnementer.

Selv om man sletter sin profil, kan ens personlige data i øvrigt sagtens allerede være solgt til en af de mere end 400.000 virksomheder, som samarbejder med Facebook.

Også på hjemmesiden Nettendenser.dk findes en guide til privatliv på Facebook med de nyeste indstillinger til at sikre ens privatliv.

Skræmmende

På Forbrugerrådets hjemmeside kan man læse meget mere om Facebook. For eksempel, at allerede når man tilmelder sig Facebook, starter indsamlingen af oplysninger både om dig og dine venner. Facebook beder om password til din private e-mail og henter derefter e-mails i din adressebog for på dine vegne at sende invitationer til Facebook. Disse e-mailadresser beholder Facebook - også på de personer, der ikke er en del af Facebook og som aldrig har givet tilladelse til denne indsamling. Så snart brugeren lægger oplysninger ind på siden og i sin profil, via de grupper, vedkommende tilmelder sig - eller på 'vægbeskeden' - overgår de til Facebook.

Som om det ikke er nok, så er det også blevet helt almindeligt, at arbejdsgivere tjekker Facebook for oplysninger om personer, som de overvejer at ansætte.

Ofte finder de upassende billeder fra fester og henvisninger til druk og indtagelse af stoffer, og så vælger de måske en anden ansøger. Retfærdigvis skal det siges, at det modsatte selvfølgelig også kan være tilfældet. Altså at en arbejdsgiver bliver positivt overrasket over, hvad han m/k finder på Facebook.

Nogle af de personlige oplysninger, der bliver indsamlet, er for eksempel navn, alder, status, interesser, fysiske form, datingprofiler, venner og bøger. Men det er også oplysninger, som man giver indirekte ved at læse om bestemte emner.

For eksempel kan din Facebook-side indeholde:
Dit navn
dit profilbillede
dit køn
din fødselsdag
din fødeby (by/stat/land)
nuværende bopæl (by/stat/land)
din politiske overbevisning
dine aktiviteter
dine interesser
dine musikalske præferencer
tv-shows og film, som du er interesseret i
bøger, som du er interesseret i
dine yndlingscitater
teksten i din 'om mig'-sektion
din civilstatus
dine datinginteresser
dine sommerplaner
din tilknytning til Facebook-brugernetværk
din uddannelse
din arbejdserfaring
oplysning om dine fag
kopier af billeder i fotoalbum på din Facebook-side
metadata relateret til fotoalbum på din Facebook-side (eksempelvis tidspunkt for upload, albummets navn, kommentarer til dine billeder og så videre)
det samlede antal beskeder, du har sendt og/eller modtaget
det samlede antal ulæste beskeder i din indbakke på Facebook
det samlede antal 'prik', du har sendt og/eller modtaget
det samlede antal skriverier på din 'væg'
en liste over kortlagte bruger-id til dine Facebookvenner
din sociale tidslinje og begivenheder forbundet med din Facebook-profil, og mere kommer til.

Til evig eje

Ifølge de aftalevilkår, man som bruger underlægger sig, giver brugeren Facebook en "uopsigelig, evig, ikke-eksklusiv, overførbar, fuldt betalt, global licens (=adgang) til at bruge, kopiere, opføre offentligt, vise offentligt, omformatere, oversætte, uddrage (helt eller delvist) og distribuere dette brugerindhold til ethvert formål, kommercielt, reklamemæssigt eller øvrigt, på eller i forbindelse med websiden eller promovering heraf, til at udarbejde afledte værker af dette brugerindhold, eller indarbejde det i andre værker, og til at bevillige og bemyndige underlicenser af ovenstående."

Du skal med andre ord tænke dig rigtig godt om, før du lægger noget på Facebook. Hvis du fortryder, er det bare ærgerligt, og konsekvenserne kan være både uoverskuelige og ødelæggende for dig og dine fremtidsplaner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere