96.000.000.000 kroner.
Så mange penge bidrog internettet med til den danske økonomi i 2009.
Det er mere end rigeligt til at slå traditionelle sektorer som eksempelvis byggeri og transport.
De 96 milliarder kroner udgør cirka 5,8 procent af det samlede danske bruttonationalprodukt, mens transportsektoren eksempelvis udgør fem procent, mens byggebranchen er ansvarlig for fire procent af bruttonationalproduktet.
Det er resultatet af en helt ny analyse udarbejdet af Boston Consulting Group (BCG).
Analysen er bestilt af Google, fordi søgegiganten har ønsket at se, hvor stor en indvirkning internettet har på OECD-landenes økonomier.
Det faktiske beløb er langt højere
Selv om beløbet allerede er gigantisk, er den faktiske indflydelse på dansk økonomi langt højere, fastslår BCG.
Analysehuset har nemlig kun medregnet det mest umiddelbare forbrug og investeringer, der har været til at måle.
Af økonomiske gevinster, der ikke er medregnet, nævnes blandt andet online markedsføring, når private handler med andre private samt værdi af brugergenereret indhold.
145 milliarder i 2015
Ifølge BCG vil internetøkonomien kun blive større.
Selskabet har udarbejdet to fremskrivninger, der begge indeholder bud på, hvordan internettets andel af landsøkonomien ser ud i 2015.
I det forsigtige bud vil internettet udgøre 7,3 procent af bruttonationalproduktet, hvilket svarer til 110 milliarder kroner.
Men BCG har også et mere optimistisk bud, der dog kun kræver, at danskerne e-handler lige så meget som briterne gør det nu. Gør vi det vil internettet komme til at stå for 9,7 af BNP eller 145 milliarder kroner i 2015.