Læs også:
Motorola: Aldrig nogensinde Windows Phone til os.
Amerikanske Motorola, der har gået så meget grueligt igennem, vil tilbage på det europæiske marked, hvor selskabet ser store muligheder.
Selskabet er i fuld gang med at planlægge et comeback på det europæiske marked, hvor Motorola ser store muligheder.
Motorola har haft ganske pæn succes på det hjemlige amerikanske marked med sine Android-smartphones og vurderer, at denne succes kan føres videre til det europæiske marked.
Skal tro på brandet
Ifølge Sanjay Jha, koncernchef i Motorola, peger på, at selskabets 'næste udfordring' er at overbevise mobiloperatører og mobilforhandlere i Europa om at igen at tro på Motorola-brandet.
De seneste år har da også budt på noget af en nedtur for det amerikanske selskab, der engang fejrede store triumfer.
For blot fem år siden sad Motorola ifølge Financial Times på 16,1 procent af det vest-europæiske marked for mobiltelefoner, hvor kun finske Nokia var større.
I dag er Motorolas europæiske markedsandel faldet til 0,7 procent.
Det er sket i takt med, at Motorola har fokuseret på det amerikanske marked, efter selskabet helt havde misset markedsudviklingen mod smartphones med touch-skærme.
Det fik i 2007 Motorola til at sætte topchef Ed Zanders på porten og trække Sanjay Jha ind for at gennemføre en turnaround baseret på nye højt-ydende smartphones med Android.
Sanjay Jha siger til Financial Times, at Motorola nu har godt fat i USA, Latinamerika, Kina og Asien.
I Europa er der imidlertid fortsat 'meget at gøre,' som han siger.
Han forestiller sig, at Motorolas topprodukter, smartphonen Atrix og tabletcomputeren Xoom, skal drive gennembruddet på det europæiske marked, hvor især det store tyske marked er interessant.
Læs også:
Motorola: Aldrig nogensinde Windows Phone til os.
Motorola køber udviklingsfirma i Android-satsning.
Motorola sælger ud af koncernen for milliarder.
Video: Her er Motorolas nye Android-smartphone.
Motorola kæmper fortsat kampen mod de røde tal.