En stribe lanceringer af nye smartphones sidst i 2010 skulle være Nokias comeback i den øverste del af smartphone-markedet.
Deroppe, hvor konkurrenter som Apples iPhones og de Android-baserede smartphones, huserer.
Men allerede nu er Nokias flagskib i denne kamp, den Symbian-baserede N8, begyndt at tabe pusten.
Det viser en undersøgelse, som Jyske Banks aktieanalytiker Robert Jakobsen har foretaget. Han har gennemgået en række top-10 salgslister primært fra Europa. Samlet set falder Nokia-mobiler på salgslisterne.
"Det moderate fald skyldes primært, at N8 i udvalgte lande tilsyneladende har tabt lidt momentum," skriver han i sin analyse.
På det britiske marked er Nokia N8-mobilen 1. februar røget ned på en 8. plads, mens den en måned tidligere lå nummer to.
I Tyskland har mobilen dog avanceret en enkelt plads til nummer tre, men set over hele linjen på de undersøgte markeder er der tale om tilbagefald.
Mere markedsføring
Robert Jakobsen forudser på baggrund af salgstallene, at Nokia nu vil kæmpe for at fastholde efterspørgslen efter Nokia N8-modellen.
"Vi forventer, at Nokia vil forsøge at understøtte N8-salget med nye marketingskampagner, styrkelse af Symbian OS samt sikre, at salgsprisen er konkurrencedygtig," siger han.
Problemet ved at gøre prisen mere konkurrencedygtig er dog, at fortjenesten per solgt telefon vil falde. Årsregnskabet, som Nokia for nylig aflagde, viste, at Nokia i slutningen af 2010 med sine nye lanceringer af smartphones havde formået at hæve den gennemsnitlige salgspris for hver solgt telefon.
Nokia lancerer inden for en måned en ny smartphone i form af erhvervsmobilen E7, der har et traditionelt tastatur, som brugeren kan skubbe ud. Robert Jakobsen forventer, at E7 bliver Nokias næste flagskib.
Mandag oplyser Nokia, at E7 "forventes at lande i de danske butikker i løbet af de næste par uger".