Artikel top billede

Sådan kan Danmark spare milliarder med din it-hjælp

Det Digitale Råd påpeger, at Danmark kunne spare otte milliarder kroner og yde bedre borgerservice, hvis den offentlige sektor tillod at få hjælp fra borgerne.

Danskerne er i kontakt med det offentlige ikke færre end 250 millioner gange om året, hvoraf den fysiske kontakt i et borgerservicecenter eller på rådhuset fylder klart mest.
 
Det tal kan skæres drastisk ned og samtidig gøre borgerservicen væsentlig smartere, mener Det Digitale Råd.
 
Rådet har i dag præsenteret en plan for, hvor meget man kan spare med digitale selvbetjeningsløsninger.
 
"Vi peger i vores debatoplæg fra Det Digitale Råd på, at den offentlige sektor kan spare otte milliarder kroner årligt uden, at det ville gå ud over serviceniveauet ved at erstatte fysisk kontakt med digitale selvbetjeningsmuligheder. Det er et betydeligt potentiale, som man bør tage alvorligt", fortæller Martin Lippert, medlem af Det Digitale Råd og direktør for TDC Erhverv i en pressemeddelelse fra rådet.
 
Svarer til at have en bankbog
Direktør i Microsoft Danmark, Jørgen Bardenfleth, er også medlem af rådet, og han peger på, at det fysiske fremmøde kan sammenlignes med besøg i banken med bankbogen i hånden i det 20. århundrede.
 
"Det er formodentlig de færreste af os, der synes, vi har fået en dårligere service ved brug af nettet på blandt andet det område," udtaler Jørgen Bardenfleth i pressemeddelelsen med henvisning til, at de meget populære netbanker har givet kontakten med privatøkonomien en høj grad af frihed og fleksibilitet.
 
Det offentlige mangler viden
Den grad af frihed og fleksibilitet møder man til gengæld ikke i den offentlige sektor, hvor Det Digitale Råd har analyseret sig frem til, at myndighederne mangler konkret viden om sine brugere, og derfor handler på mavefornemmelser frem for fakta. 
 
Derudover arbejder de offentlige myndigheder usystematisk med kanalstrategier som eksempelvis selvbetjening, telefonisk, mail-mæssig eller fysisk kontakt.
 
Det bliver ikke bedre, når den offentlige sektor ifølge Det Digitale Råd samtidig holder fast i "papirservice" i forbindelse med eksempelvis lægeskift og flytning.
 
"I Det Digitale Råd mener vi, at tiden er inde til, at den offentlige sektor for alvor satser på at modernisere kontakten til borgerne. En dedikeret indsats vil ikke alene medføre bedre service over for borgerne, men også udnytte den offentlige sektors ressourcer langt bedre," fortæller Lars Monrad-Gylling, medlem af Det Digitale Råd og administrerende direktør i KMD i pressemeddelelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren