Artikel top billede

Prosas formand vil putte SOA i gryden med den nye digitaliseringsstrategi. Foto: Prosa

SOA skal redde det digitale Danmark fra fiasko

Serviceorienteret arkitektur, brugerinddragelse og it-kompetencer er ingredienserne i den gryderet, der skal sikre Danmark en status som førende it-nation, mener Prosa.

Serviceorienteret arkitektur eller SOA.

Næppe et begreb, der ville vinde den store genklang, hvis man spurgte tilfældige danskere på Strøget i København.

Men det er faktisk en af nøglerne til en bedre digital offentlig sektor og bør indgå i Danmarks nye digitaliseringsstrategi for år 2011 til 2015, mener it-fagforeningen Prosa.

"Det vil være oplagt, at fremtidens digitale Danmark baseres på en serviceorienteret arkitektur, som kan benyttes af alle," siger formand Niels Bertelsen fra Prosa.

Han forklarer, at en række offentlige dataudbydere i dag kræver betaling for brug af deres data.

"Da det er en hindring for udbredelsen af digital forvaltning, bør data gøres til en gratis service - helt på linje med internettet," foreslår formanden. 
 
Ny pulje
En anden barriere drejer sig om tilgangen til nye teknologier i det offentlige.

"En række af de foreslåede teknologier til at realisere den servicebaserede arkitektur er relativt nye. Og der er ikke den store erfaring med at skabe interoperabilitet mellem forskellige leverandørers systemer."

"Det er naturligt, at offentlige institutioner er tilbageholdende med at være de første, som sætter tåen i vandet - der er jo ofte en pris at betale for at høste de første erfaringer," siger Niels Bertelsen.

Derfor foreslår Prosa, at der etableres en investeringspulje, som kan skubbe den digitale forvaltning i gang på den front.

"Den (puljen, red) skal finansiere etablering af nøgleservices, skabe gratis tilgængelighed af data, finansiere pilotprojekter for etablering af digitale sagsgange på tværs af forvaltningsenheder og afprøve interoperabilitet mellem forskellige leverandørers systemer," siger Niels Bertelsen.

Undgå it-skandaler


Desuden bør den nye strategi forsøge at forebygge nye offentlige it-skandaler, mener Prosa.

Således skal borgerne og slutbrugerne inddrages i processen fra start, foreslår Prosa.

"Det er slutbrugerne, som skal leve med de systembeslutninger, der træffes undervejs i et projekt."

"Hvis ikke slutbrugerne er markant involveret i løsningernes udformning, kan vi med sikkerhed se frem til endnu en lang række it-skandaler og fiaskoer," siger Niels Bertelsen. 

Formanden forklarer, at det ikke bare er dyrt og ineffektivt med fejlslagne it-projekter.

"Det sætter tilliden til offentlige løsninger på en hård prøve."

"It-projekter skal udarbejdes i iterationer og man skal på forhånd turde indse, at de bedste løsninger ikke kendes på forhånd, men erkendes undervejs i projekterne," siger han. 

Derfor er det helt essentielt, at den måde it-projekter sendes i udbud på, fremmer muligheden for at erkende og ændre projekterne undervejs, mener Niels Bertelsen.

Husk b-holdet

Desuden skal Danmarks nye digitaliseringsstrategi ikke være en lukket fest for de it-stærke, der kan bruge it-selvbetjeningsløsninger med hænderne bundet bag ryggen.

Risikoen er nemlig, at man øger spændingen og kløften mellem imellem de avancerede og dygtige digitale borgere og de 40 procent af befolkningen, der p.t. ikke evner eller ønsker at være med i denne udvikling, forklarer Niels Bertelsen.

"Det er en helt central udfordring at løfte disse 40 procent til et niveau, hvor de kan være med i udviklingen, og samtidig en forudsætning for, at samfundet for alvor kan høste produktivitetsgevinsten."

"En strategi må derfor indeholde konkrete målsætninger for, hvordan denne gruppe minimeres mest mulig," siger formanden.

Et godt sted at starte vil være at sikre, at folkeskolelærerne har de rette it-komptencer, mener Prosa.

Både via en it-opdatering af grunduddannelsen til lærere og et eftersyn af videre- og efteruddannelse til samme faggruppe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere