Serviceorienteret arkitektur eller SOA.
Næppe et begreb, der ville vinde den store genklang, hvis man spurgte tilfældige danskere på Strøget i København.
Men det er faktisk en af nøglerne til en bedre digital offentlig sektor og bør indgå i Danmarks nye digitaliseringsstrategi for år 2011 til 2015, mener it-fagforeningen Prosa.
"Det vil være oplagt, at fremtidens digitale Danmark baseres på en serviceorienteret arkitektur, som kan benyttes af alle," siger formand Niels Bertelsen fra Prosa.
Han forklarer, at en række offentlige dataudbydere i dag kræver betaling for brug af deres data.
"Da det er en hindring for udbredelsen af digital forvaltning, bør data gøres til en gratis service - helt på linje med internettet," foreslår formanden.
Ny pulje
En anden barriere drejer sig om tilgangen til nye teknologier i det offentlige.
"En række af de foreslåede teknologier til at realisere den servicebaserede arkitektur er relativt nye. Og der er ikke den store erfaring med at skabe interoperabilitet mellem forskellige leverandørers systemer."
"Det er naturligt, at offentlige institutioner er tilbageholdende med at være de første, som sætter tåen i vandet - der er jo ofte en pris at betale for at høste de første erfaringer," siger Niels Bertelsen.
Derfor foreslår Prosa, at der etableres en investeringspulje, som kan skubbe den digitale forvaltning i gang på den front.
"Den (puljen, red) skal finansiere etablering af nøgleservices, skabe gratis tilgængelighed af data, finansiere pilotprojekter for etablering af digitale sagsgange på tværs af forvaltningsenheder og afprøve interoperabilitet mellem forskellige leverandørers systemer," siger Niels Bertelsen.
Undgå it-skandaler
Desuden bør den nye strategi forsøge at forebygge nye offentlige it-skandaler, mener Prosa.
Således skal borgerne og slutbrugerne inddrages i processen fra start, foreslår Prosa.
"Det er slutbrugerne, som skal leve med de systembeslutninger, der træffes undervejs i et projekt."
"Hvis ikke slutbrugerne er markant involveret i løsningernes udformning, kan vi med sikkerhed se frem til endnu en lang række it-skandaler og fiaskoer," siger Niels Bertelsen.
Formanden forklarer, at det ikke bare er dyrt og ineffektivt med fejlslagne it-projekter.
"Det sætter tilliden til offentlige løsninger på en hård prøve."
"It-projekter skal udarbejdes i iterationer og man skal på forhånd turde indse, at de bedste løsninger ikke kendes på forhånd, men erkendes undervejs i projekterne," siger han.
Derfor er det helt essentielt, at den måde it-projekter sendes i udbud på, fremmer muligheden for at erkende og ændre projekterne undervejs, mener Niels Bertelsen.
Husk b-holdet
Desuden skal Danmarks nye digitaliseringsstrategi ikke være en lukket fest for de it-stærke, der kan bruge it-selvbetjeningsløsninger med hænderne bundet bag ryggen.
Risikoen er nemlig, at man øger spændingen og kløften mellem imellem de avancerede og dygtige digitale borgere og de 40 procent af befolkningen, der p.t. ikke evner eller ønsker at være med i denne udvikling, forklarer Niels Bertelsen.
"Det er en helt central udfordring at løfte disse 40 procent til et niveau, hvor de kan være med i udviklingen, og samtidig en forudsætning for, at samfundet for alvor kan høste produktivitetsgevinsten."
"En strategi må derfor indeholde konkrete målsætninger for, hvordan denne gruppe minimeres mest mulig," siger formanden.
Et godt sted at starte vil være at sikre, at folkeskolelærerne har de rette it-komptencer, mener Prosa.
Både via en it-opdatering af grunduddannelsen til lærere og et eftersyn af videre- og efteruddannelse til samme faggruppe.