Artikel top billede

Skandale-leverandører med i it-projekt til 18 millarder

I et af danmarkshistoriens største offentlige it-projekter er der stadig to leverandører med, som ellers er mest kendt fra avisernes skandale-historier.

To omstridte leverandører er med i puljen, når BaneDanmark i et af danmarkshistoriens største offentlige it-projekter udskifter hele jernbanens signalsystem.

Det praktiske arbejde starter om et halvt års tid, når BaneDanmark begynder at underskrive kontrakter for i alt 18 milliarder kroner.

Læs også: Dansk it-projekt til 18 milliarder kører på skinner i år

Det drejer sig om Ansaldo og Thales, der er prækvalificeret hos BaneDanmark sammen med Alstom, Bombardier, Invensys og Siemens.

Italienske Ansaldo er herhjemme nok mest kendt igennem pressen som firmaet, der stod bag stærkt forsinkede leverancer af togsæt til den københavnske metro.

Siden har Ansaldo skullet levere IC2- og IC4-tog til Danmark, hvor forsinkelser kostede det italienske selskab knap halvdelen af den samlede kontraktsum på 5,4 milliarder kroner.

Franske Thales står for 80 procent af leverancerne i det danske Rejsekort, der skulle have været klar i 2009.

Læs også: Rejsekortet overlever efter pres fra Danmark

Rejsekortet blev for nylig reddet i 11.time fra den helt store aflysningsfiasko, da det danske selskab Rejsekort A/S besluttede sig for at acceptere en udvandet udgave af kortet til levering i 2012.

Læs også: Kandidat til Årets It-fuser: Rejsekortet

Hvad er meningen?

Men hvordan kan det være, at to så omstridte selskaber overhovedet kommer i betragtning til at bide sig fast i ordrer for 18 milliarer kroner i Danmark?

"Jeg opfatter ikke Ansaldos indsats på Metroen som en negativ affære. Der var selvfølgelig nogle kontraktuelle diskussioner undervejs, men hovedproblemerne på forsinkelsen lå på bygge- og anlægskontrakten," forklarer BaneDanmarks programdirektør, Morten Søndergaard.

Han har 10 års arbejdserfaring med Københavns Metro, og som ansvarlig for vognleverancen har Morten Søndergaard et udmærket kendskab til Ansaldo.

Kæmpe-erfaring i Europa

"Den del af Ansaldo, der beskæftiger sig med signalsystemer, er en helt anden del af selskabet," forklarer Morten Søndergaard.

"Ansaldo STS, som står for signalerne, er faktisk ikke kun et italiensk selskab, men er derimod italiensk og fransk. Og netop Ansaldo STS er et de selskaber, der har leveret flest kilometer udskiftning af signalsystemer i Europa," fortsætter BaneDanmarks programdirektør.

Morten Søndergaard forklarer, at det også er en anden del af Thales, der står for signalsystemerne, end den afdeling, som har stået bag forsinkelserne af det danske Rejsekort.

Han fortæller samtidig, at Thales' signalsystem-division er et af de selskaber, der har leveret flest signal-anlæg (CBTC) til metroer i verden.

Problemer med alle selskaber

"Hvis du tager til England, så har der været problemer med nogle andre leverandører, og i Tyskland har der været problemer med et helt tredje sæt leverandører. Alle lande har en dårlig historie med en af leverandørerne, så på mange måder er de lige gode og lige dårlige," siger han.

"Vi har kigget på, hvad selskaberne kan og tidligere har leveret. Det er de konditioner, som de bliver prækvalificeret på," lyder det fra Morten Søndergaard.

BaneDanmark får de sidste tilbud på bordet i marts og vil underskrive kontrakten med leverandørerne til S-banen til sommer og til fjernbanen sidst i december.

I alt vil BaneDanmark udpege minimum to og maksimum fire leverandører til at stå for signaludskiftningen i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere