Du må ikke logge på et socialt netværk i arbejdstiden.
Sådan lyder beskeden fra chefen til hver femte danske sælger, der har deltaget i en undersøgelse om sociale medier foretaget af fagforeningen Business Danmark.
Femten procent af de adspurgte ved ikke, om de må logge på eller ej.
Undersøgelsens overordnede resultat er, at sociale medier endnu ikke har vundet indpas som bredt accepteret arbejdsredskab.
Netværk er ellers en grundpille for sælgere, men der ses fortsat skeptisk på Facebook og LinkedIn.
Stort set ingen opfordres af chefen til at oprette profiler og integrere medierne i deres professionelle arbejde, viser undersøgelsen.
Ikke fjolleri
Firmaer går glip af gevinster, hvis de ikke finder frem til, hvordan de gør medarbejdernes netværk og brugen af sociale medier til en del af forretningen, vurderer landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.
"Sociale medier er en helt ny platform til at komme i dialog med nye kunder. Det skal virksomhederne lære at udnytte, og det er oplagt at starte med at benytte sig af sælgernes netværk."
"Det har nogle virksomheder ikke forstået endnu. De hænger fast i en forestilling om, at sociale medier er noget fjolleri, som de ansatte ikke skal bruge tid på," siger han.
Han understreger dog omvendt, at virksomhederne skal være påpasselige med at presse medarbejderne til at markedsføre deres arbejdsplads og produkter på for eksempel Facebook.
"Brug af sociale medier i arbejdssammenhæng skal være baseret på frivillighed, fordi det sammenblander arbejdsliv og privatliv. Både virksomheden og de ansatte skal kunne se værdien, hvis det skal blive en succes," lydet der fra landsformanden.
826 personer har deltaget i undersøgelsen, der er repræsentativ i forhold til foreningens medlemssammensætning, når det gælder køn, alder og geografi.
Konklusionerne kan dog ikke ubetinget overføres til hele Danmarks befolkning.