Artikel top billede

Danske firmaer forbyder adgang til sociale medier

Sociale medier har endnu ikke for alvor indfundet sig som arbejdsredskab i danske virksomheder, viser ny undersøgelse.

Du må ikke logge på et socialt netværk i arbejdstiden.

Sådan lyder beskeden fra chefen til hver femte danske sælger, der har deltaget i en undersøgelse om sociale medier foretaget af fagforeningen Business Danmark.

Femten procent af de adspurgte ved ikke, om de må logge på eller ej.

Undersøgelsens overordnede resultat er, at sociale medier endnu ikke har vundet indpas som bredt accepteret arbejdsredskab.

Netværk er ellers en grundpille for sælgere, men der ses fortsat skeptisk på Facebook og LinkedIn.

Stort set ingen opfordres af chefen til at oprette profiler og integrere medierne i deres professionelle arbejde, viser undersøgelsen.

Ikke fjolleri

Firmaer går glip af gevinster, hvis de ikke finder frem til, hvordan de gør medarbejdernes netværk og brugen af sociale medier til en del af forretningen, vurderer landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

"Sociale medier er en helt ny platform til at komme i dialog med nye kunder. Det skal virksomhederne lære at udnytte, og det er oplagt at starte med at benytte sig af sælgernes netværk."

"Det har nogle virksomheder ikke forstået endnu. De hænger fast i en forestilling om, at sociale medier er noget fjolleri, som de ansatte ikke skal bruge tid på," siger han.

Han understreger dog omvendt, at virksomhederne skal være påpasselige med at presse medarbejderne til at markedsføre deres arbejdsplads og produkter på for eksempel Facebook. 

"Brug af sociale medier i arbejdssammenhæng skal være baseret på frivillighed, fordi det sammenblander arbejdsliv og privatliv. Både virksomheden og de ansatte skal kunne se værdien, hvis det skal blive en succes," lydet der fra landsformanden.

826 personer har deltaget i undersøgelsen, der er repræsentativ i forhold til foreningens medlemssammensætning, når det gælder køn, alder og geografi.

Konklusionerne kan dog ikke ubetinget overføres til hele Danmarks befolkning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer