Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.
Cannnes, Frankrig: "Forstyr mig ikke med trivielle spørgsmål om virtualisering og voip. Just do it! Så kan vi snakke om forretning og produktudvikling."
Sådan lød den kontante besked fra Terry Kline, efter han for et års tid siden tiltrådte som CIO for et af verdens helt store selskaber, amerikanske General Motors.
Siden har han placeret sine it-folk direkte i virksomhedens afdelinger, så der i dag sidder it-folk i selve bil-udviklingsafdelingen og i salgsafdelingen.
Hans tilgang afspejler meget godt den nye virkelighed, som it-direktørerne i verdens virksomheder bevæger sig i.
Deres rolle er under hastig forandring, og deres fokus skal helt væk fra drift af backoffice-funktioner og helt over på forretningen.
Sådan lyder budskabet på analysehuset Gartners store ITXpo, der i disse dage løber af stablen i sydfranske Cannes med deltagelse af flere tusinder it-ledere fra hele Europa.
Det gælder ikke mindst blandt de førende danske CIO'er, der mærker denne bevægelse på deres egne jobfunktioner. Det kan du læse mere om her.
Direkte gevinst for forretningen
For CIO'en gælder det nu de ting, der kan berige forretningen.
Og her er det ikke løsningen at tænke i traditionelle CIO-baner om rå drift, mener Gartner-analytiker Nick Jones.
"CIO'ens nye rolle er at bringe teknologierne sammen og have blik for at fusionere teknologier, der tilsammen kan understøtte forretningen," siger han.
Af nye teknologier med potentiale for virksomhederne nævner Gartner blandt andet kombinationen af de voldsomt populære sociale software-tjenester som YouTube, newsrooms, chatlines og Facebook med business intelligence.
Venner styrer indkøbene
De sociale sites spiller en større og større rolle i forbrugernes indkøbsvaner - både når det gælder brede konsumvarer, men i stigende omfang også mere snævre og professionelle indkøb som it-systemer, hvor anbefalinger, kritik og hands on-beretninger fra de sociale venner kan have stor indflydelse på købsbeslutningen.
For producenten, der gerne vil sælge noget, er det i dag imidlertid næsten umuligt at analysere de enorme mængder data på nettet, selv om alle mennesker efterlader et tydeligt aftryk, når de er på nettet, som mange virksomheder drømmer om at kunne læse og udnytte kommercielt.
Problemet for dem er imidlertid, at aftrykkene er vildt ustrukturerede. Og enormt store. Og begravet i mange formater som video, podcasts, søgemaskiner, blogs, sociale sites og mange andre steder.
Derfor er de i dag stort set uanvendelige.
"Data kommer i ustyret form i så enorme mængder, at man er nødt til at kunne filtrere dem i realtid, for man kan kort og godt ikke gemme det hele. Der ligger enorme mængder værdifuld viden, hvis vi kan kombinere forskellige teknologier til at trække den ud," siger Nick Jones.
Det handler med andre ord om, at man med en smart Gartner-formulering ikke længere skal lægge vægten på business intelligence, men derimod på intelligent business.
Mere magt
For Gartner tegner fremtiden til, at CIO'en skal være mere magtfuld. Og det vil han have råd til, fordi hans fokus vil være det samme som hans chef, den administrerende direktør, nemlig forretningen.
Det betyder, at kravet til ham vil være, at han er mere entreprenant, mere innovativ. Og at han tør tage flere chancer.
Samtidig vil vi se, at CIO'en vil sprede sig ud over en række funktioner i virksomheden fra udvikling over marketing og salg til pr - alt sammen med fokus på at levere øget værdi til forretningen med sin viden og indsigt, mener Gartner.
"Den nye CIO vil ikke først spørge, hvad en implementering koster eller hvordan den passer ind i arkitekturen. Han vil først og fremmest se på, om en implementering er god for organisationen. Vi vil snart se, at hele it-afdelingen begynder at tænke som forretnings-folk og at den først og fremmest vil spørge: 'Er der værdi for forretningen i det her'," lyder det fra Gartner-analytikeren.