Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.
Transformér vores virksomhed til det bedre eller bliv sendt på porten. It-leverandørerne skal i stadig større grad medvirke til at forandre kundernes forretning - og det kan de dygtigste allerede.
Det er ikke helt tilfældigt, at det over en bred kam går rigtigt godt for it-servicevirksomhederne i Årets Top 100-opgørelse.
Og det er heller ikke helt tilfældigt, at fremgangen især præger den type it-virksomheder, som ifølge iagttagere har godt styr på limen mellem forretning og it.
"Lige nu vil virksomhederne have effektiviseringer og automatiseringer. Det kræver, at it-leverandørerne har en meget veludviklet evne til at sætte sig ind i kundens forretning og branche," siger Karsten Fogh Ho-Lanng, senioranalytiker hos IDC Nordic.
Over en bred kam er der nemlig en stor omsætningsfremgang inden for den gruppe af it-virksomheder, som i Top 100-sammenhæng betegnes som servicevirksomheder. Kategorien er delt op i systemintegratorer, drift- og udvikling, konsulenthuse og tele- og internetselskaber.
To kategorier trækker
Og især de to af kategorierne tegner sig for en kraftig omsætningsvækst.
Systemintegratorerne er i løbet af det seneste år vokset ned godt 24 procent, og konsulenthusene buldrer derudaf med en omsætningsfremgang på 22,8 procent - dog kun, hvis man ser bort fra IBM's andel af dette marked, fordi de trækker ned i tallene.
Ifølge Karsten Fogh Ho-Lanng er der godt gang i begge kategorier, fordi virksomhederne i øjeblikket er på jagt efter løsninger, der kan automatisere og effektivisere forretningen. De kræver, at leverandøren kan mere end sætte strøm til eksisterende processer.
"I dag vil virksomhederne bruge it til at forandre forretningen. Eksempelvis handler en løsning med mobile enheder ikke om at gøre medarbejderne mobile - men om, at man måske kan øge sælgernes antal af kundebesøg fra seks til otte," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Virksomhedernes øjne er skarpt rettet mod de forbedrende løsninger på grund af arbejdskraftmangel sammenholdt med virksomhedernes meget store vækstbehov, vurderer han.
Især højdespringerne i Top 100-sammenhæng formår at imødekomme virksomhedernes behov.
"Det er dem, der kan være med til at drive kunderne frem i de markeder," siger han og peger blandt andre på Capgemini, Accenture og WM-data.
Der er dog også andre faktorer, som er med til at drive de to kategorier frem. En af dem er virksomhedernes fokus på potentialet i den serviceorienterede arkitektur (SOA) og hele det store fokus på workflow og arbejdsprocesser, som SOA-koncepterne oftest indebærer.
"Det er blandt andet det, der præger væksten i konsulentvirksomheden Netcompany. Men igen - det er ikke SOA som en teknologi, der driver værket, men hele forretningsforståelsen omkring implementering og udnyttelsen af SOA," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Mens kategorierne Konsulenthuse og Systemintegratorer har oplevet en stor vækst i Årets Top 100-sammenhæng, står det mindre godt til i kategorierne drift- og udvikling og tele- og internetselskaberne.
For drift- og udviklingsselskaberne dækker den samlede beskedne vækst på 3,8 procent over, at der i virkeligheden er et stort spænd mellem de dårlige og de dygtigste it-virksomheder.
Højdespringerne
De store omsætnings-højdespringere er især sikkerhedsfirmaerne som Comendo og Softscan - ligesom de it-selskaber, der er knyttet tæt til finanssektoren såsom BEC, SDC og Forsikringens DataCenter også spurter frem.
"Netop SDC og BEC har gennem opkøb forsøgt at brede sig ud, så de ikke længere kun servicerer banksektoren. Og det er også nødvendigt, hvis de fortsat vil have vækst," vurderer Karsten Fo Ho-Lanng.
I netop denne kategori sker der i øjeblikket også fremgang for de selskaber, der især målretter deres ydelser mod de små- og mellemstore virksomheder.
"De små- og mellemstore virksomheder har fået øjnene op for fordelene inden for outsourcing. Hvis de kan få eksterne partnere til at håndtere it-understøttelsen, kan de fokusere på kerneforretningen," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
For tele- og internetleverandørerne skyldes den samlede beskedne vækst på 3,87, at der er en klar forskel mellem de store traditionelle teleselskaber og nytilkommerne, der især oplever en stor procentvis vækst inden for de nye markeder som fiber-, Wimax-, 3G-teknologierne.
Men tallene viser også, at det stadig er de traditionelle televirksomheder, der formår at tjene pengene, mens nytilkommerne bakser med dårligere bundlinjeresultater.
"Det er et investeringstungt område - og det er svært at tjene penge. Selv Fullrate, der havde et godt år med overskud, har regnskaber med store afskrivninger på investeringer," siger Karsten Ho Fogh-Lanng.
Samtidig vurderer han, at de traditionelle tele- og internetselskaber i øjeblikket skal klatre over en mental barriere, hvis de skal opnå større vækst. I dag leverer de adgang til telenettet - men det er ikke længere den vare, som erhvervskunderne efterspørger.
"Det kan teleselskaberne stadig ikke rigtigt levere. Virksomhederne vil typisk gå til systemintegratorerne eller de store it-selskaber, som så igen køber ydelserne hos teleselskaberne," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han vurderer dog, at de kan have en chance. Især set i lyset af, at de små- og mellemstore virksomheder tilsyneladende er mere beredt på at kaste sig ud i kunsten af outsource.
"Netop i det segment har teleselskaberne godt fat - så der vil de have en fordel," siger han.
OriginalModTime: 27-09-2007 14:51:16