Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.
Sikkerhedsfirmaet Bullguards omsætning runder i år 70 millioner kroner, og direktøren lover, at selskabet - der tabte 13 millioner kroner i 2006 - kommer til at tjene penge i 2008. En bloggende bulldog er en del af strategien.
Kender du Winston? Det er indehaveren af softwareselskabet Bullguards firmablog. Til afveksling fra den typiske virksomhedsblog er det dog ikke it-chefen, direktøren eller en anden medarbejder, der letter hjertet og fortæller om nye fantastiske produkter, udfordringer eller konkurrenter.
Det er såmænd bare en bulldog, der blogger om sit hundeliv.
Det er ikke første gang, at BullGuard balancerer på grænsen mellem det morsomme, absurde eller latterlige på nettet for at slå sit navn fast i forbrugernes bevidsthed.
"Don"t touch the computer"
Faktisk brød Bullguard først for alvor igennem, da et videoklip af en nøgen mand udsendt af selskabet i september 2003 blev set på millioner af pc-skærme verden over.
I klippet råber en kvinde til den nøgne mand "Don't touch the computer," men for sent. En bulldog springer frem og bider ham i kønsdelene.
Videoklippet skulle skabe opmærksomhed om - og brande som det jo hedder - BullGuards sikkerhedssoftware, og den virale markedsføring ser ud til at have virket. BullGuard er i hvert fald blandt landets hurtigst voksende it-selskaber i dette års Top 100-undersøgelse, og væksten fortsætter.
I år runder BullGuard, ifølge administrerende direktør, Heini Zachariassen, 70 millioner kroner i omsætning. I 2008 er det den magiske 100 millioner kroner, der passeres.
Samtidig er det slut med blodrøde tal på bundlinjen. I 2006 tabte BullGuard 13 millioner kroner.
"Det koster penge at vokse. Jeg må ærligt indrømme, at det har taget længere tid end forventet at få gjort virksomheden profitabel, men fra første kvartal 2008 tjener vi penge på driften," siger han.
Netmodellen fungerede ikke
BullGuard satser primært på salg af et samlet sikkerhedsprodukt til hjemme-pc"en. Her kombineres antivirusbeskyttelse med firewall, spamfilter samt netbaserede backupløsninger.
Forretningsmodellen var i begyndelsen udelukkende baseret på salg over nettet, men modellen skabte ikke den vækst, som BullGuard var interesseret i.
Derfor lagde selskabet strategien om og begyndte at interessere sig for, hvordan it-salgskanalen er skruet sammen, og hvordan man får partnere til at kaste sig over ens produkt.
Det har indtil videre givet bonus og resulteret i aftaler med såkaldte systembyggere verden over.
Systembyggere er uafhængige eller mindre pc-producenter i forhold til de globale producenter som HP og Dell, der selv samler deres computere på baggrund af komponenter oftest indkøbt i Asien.
Er på alle Aldi-computere
BullGuard fik lidt af et gennembrud på den front i 2006, da det indgik en storaftale med den tyske hardwareproducent Medion, der sikrer, at BullGuards software er installeret på alle de Medion-pc"er, der ryger over disken i Aldi-butikker i hele Europa.
BullGuard er stærkest i England, hvor halvdelen af de lokale systembyggere ifølge Heini Zachariassen installerer BullGuards sikkerhedssoftware på de pc"er, der ryger ud i butikkerne.
"Vores vækst hænger nøje sammen med selskabets beslutning om fra dag ét at satse globalt. Vi begyndte med lokaler i Danmark og Tyskland, men vores første software var på engelsk. Gennembruddet kom via fildelingsgiganten Kazaa, hvor millioner af mennesker blev anbefalet at købe produktet. Det må jo siges at være et globalt fænomen," siger BullGuard-direktøren.
Billedtekst:
Bullguards logo er vakt til live.
Winston er ejet af en medarbejder hos Bullguard. På bullguard.com/winston kan du læse hans blog og se blandt andet dette billede i hans galleri.
OriginalModTime: 27-09-2007 14:19:15