Bloggerhund brander Bullguard

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.


Sikkerhedsfirmaet Bullguards omsætning runder i år 70 millioner kroner, og direktøren lover, at selskabet - der tabte 13 millioner kroner i 2006 - kommer til at tjene penge i 2008. En bloggende bulldog er en del af strategien.

Kender du Winston? Det er indehaveren af softwareselskabet Bullguards firmablog. Til afveksling fra den typiske virksomhedsblog er det dog ikke it-chefen, direktøren eller en anden medarbejder, der letter hjertet og fortæller om nye fantastiske produkter, udfordringer eller konkurrenter.
Det er såmænd bare en bulldog, der blogger om sit hundeliv.
Det er ikke første gang, at BullGuard balancerer på grænsen mellem det morsomme, absurde eller latterlige på nettet for at slå sit navn fast i forbrugernes bevidsthed.
"Don"t touch the computer"
Faktisk brød Bullguard først for alvor igennem, da et videoklip af en nøgen mand udsendt af selskabet i september 2003 blev set på millioner af pc-skærme verden over.
I klippet råber en kvinde til den nøgne mand "Don't touch the computer," men for sent. En bulldog springer frem og bider ham i kønsdelene.
Videoklippet skulle skabe opmærksomhed om - og brande som det jo hedder - BullGuards sikkerhedssoftware, og den virale markedsføring ser ud til at have virket. BullGuard er i hvert fald blandt landets hurtigst voksende it-selskaber i dette års Top 100-undersøgelse, og væksten fortsætter.
I år runder BullGuard, ifølge administrerende direktør, Heini Zachariassen, 70 millioner kroner i omsætning. I 2008 er det den magiske 100 millioner kroner, der passeres.
Samtidig er det slut med blodrøde tal på bundlinjen. I 2006 tabte BullGuard 13 millioner kroner.
"Det koster penge at vokse. Jeg må ærligt indrømme, at det har taget længere tid end forventet at få gjort virksomheden profitabel, men fra første kvartal 2008 tjener vi penge på driften," siger han.
Netmodellen fungerede ikke
BullGuard satser primært på salg af et samlet sikkerhedsprodukt til hjemme-pc"en. Her kombineres antivirusbeskyttelse med firewall, spamfilter samt netbaserede backupløsninger.
Forretnings­modellen var i begyndelsen udelukkende baseret på salg over nettet, men modellen skabte ikke den vækst, som BullGuard var interesseret i.
Derfor lagde selskabet strategien om og begyndte at interessere sig for, hvordan it-salgskanalen er skruet sammen, og hvordan man får partnere til at kaste sig over ens produkt.
Det har indtil videre givet bonus og resulteret i aftaler med såkaldte systembyggere verden over.
Systembyggere er uafhængige eller mindre pc-producenter i forhold til de globale producenter som HP og Dell, der selv samler deres computere på baggrund af komponenter oftest indkøbt i Asien.
Er på alle Aldi-computere
BullGuard fik lidt af et gennembrud på den front i 2006, da det indgik en storaftale med den tyske hardwareproducent Medion, der sikrer, at BullGuards software er installeret på alle de Medion-pc"er, der ryger over disken i Aldi-butikker i hele Europa.
BullGuard er stærkest i England, hvor halvdelen af de lokale systembyggere ifølge Heini Zachariassen installerer BullGuards sikkerhedssoftware på de pc"er, der ryger ud i butikkerne.
"Vores vækst hænger nøje sammen med selskabets beslutning om fra dag ét at satse globalt. Vi begyndte med lokaler i Danmark og Tyskland, men vores første software var på engelsk. Gennembruddet kom via fildelingsgiganten Kazaa, hvor millioner af mennesker blev anbefalet at købe produktet. Det må jo siges at være et globalt fænomen," siger BullGuard-direktøren.

Billedtekst:
Bullguards logo er vakt til live.
Winston er ejet af en medarbejder hos Bullguard. På bullguard.com/winston kan du læse hans blog og se blandt andet dette billede i hans galleri.

OriginalModTime: 27-09-2007 14:19:15




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere