Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. september 2007.
MIT-professor Mitchel Resnick har stået i spidsen for udviklingen af et nyt programmeringsværktøj, så alle næsten uanset kvalifikationer kan udtrykke sig kreativt på en computer.
For nylig var MIT-professor Mitchel Resnick på en rejse til Singapore - den lille bystat, der grundet lukrative skatteforhold tiltrækker store internationale virksomheder, og som stolt bryster sig af at udklække studerende, der har endog meget stærke kompetencer inden for eksempelvis matematik.
Men hvad der umiddelbart kunne ligne en fornuftig og givtig fødekæde, hvor virksomhederne aftager dygtige og kompetente nyuddannede, er i stedet blevet til en dybere og dybere kløft mellem de to parter, beretter Mitchel Resnick.
Frustrerede virksomheder
"Virksomhedslederne var dybt frustrerede, for de nyuddannede er slet ikke forberedt på udfordringerne i virksomhederne," siger han.
"De er trænet i nogle statiske færdigheder - men er ikke forberedt på ændringer. Og det er det, arbejdspladserne kræver mere end noget andet - ansatte, der er i stand til at tænke nyt og kreativt," siger Resnick.
Fænomenet eksisterer ikke kun i Singapore. Det er et verdensomspændende problem, mener han, og det kommer til udtryk alle steder, hvor der fokuseres indædt på et fasttømret sæt af færdigheder.
Jo. Mitchel Resnick er utilfreds med den måde, systemet fungerer på i dag.
Ikke kun brok
Men denne historie var naturligvis ikke kommet til verden, hvis Mitchel Resnick blot var en mavesur professor fra Boston. Sådan er han nemlig ikke.
Han forsøger i stedet at gøre noget ved problemerne i kraft af sit job som leder af gruppen "Lifelong Kindergarten" på MIT's Media Lab. Gruppen har en urokkelig mission: At hjælpe børn med at vokse op som kreative mennesker.
Seneste skud på stammen for at nå missionen er lanceringen af et frit tilgængeligt programmeringsværktøj, så næsten alle - uanset kvalifikationer - kan skabe små, interaktive programmer.
Navnet er Scratch.
Interviewet med Mitchel Resnick foregår på hans lille minimalistiske kontor, der er et af de mange glasbure, der omkranser det store forskningslokale, som mest minder om et tv-studie eller en kulisse i en indendørs-installation i Disney World.
Eller måske mest af alt dét, det er - et forskningslokale, hvor der skal udtænkes kreative løsninger.
I en sofagruppe midt i lokalet sidder en gruppe studerende, alle med en laptop i skødet. Nogle kigger på deres egen skærm, mens andre stirrer på en skærm belyst af en interimistisk opstillet projektor.
I hjørnet står Lego-klodser, og rundt i lokalet ligger alskens legetøj.
Gulvet består af kvadratiske stofbelagte plader, som kan løftes, så der hurtigt kan trækkes midlertidige kabler under gulvet.
Fleksibiliteten, bevægeligheden og kreativiteten har afløst konformiteten.
"Vi tager vores egen medicin," siger Mitchel Resnick.
Lokalet ligger i bunden af den såkaldte Wiesener-bygning, der rummer Massachusetts Institute of Technologys (MIT) legendariske Media Lab.
Media Lab blev skabt og udtænkt af Nicholas Negroponte - manden bag 100 dollars-pc'en, OLPC - i forsøget på at skabe et udviklende miljø, der ser på brug af nye medier i alle livets sammenhænge.
Skab med Scratch
Programmeringsværktøjet Scratch er seneste påhit fra Lifelong Kindergarten. Projektet har været fire år undervejs og er finansieret af midler fra National Science Foundation.
Formålet er at udnytte teknologien til at skabe et værktøj, der fremmer den kreative tænkning.
"Unge i dag er meget dygtige til at bruge teknologien, for eksempel ved at kommunikere med andre. Men det er stadig kun forbeholdt de færreste at skabe og designe med de nye teknologier," siger Mitchel Resnick.
Scratch er ikke et programmeringssprog på linje med C++ eller Java - eller andre professionelle værktøjer. Rent teknologisk er det egentlig heller ikke særligt nyskabende, for det er bygget oven på den version af Smalltalk-programmeringssproget Squeak, som er udviklet af Alan Kay - en af fædrene til den grafiske brugerflade på pc'er.
Nyskabelsen ligger i brugervenligheden. Lifelong Kindergarten har bygget systemet op baseret på Lego-tankegangen med byggeklodser. Brugeren har et væld af forskellige klodser, som alle har forskellige funktioner - og sættes de sammen, skaber de små programmer.
Tankegangen kommer måske af, at Lifelong Kindergarten i mange år har haft et samarbejde med danske Lego og har været med til at udvikle succesen Lego Mindstorms,
Let brugerflade
I princippet foregår der præcis det samme, som når der programmeres i script - brugerfladen er blot grafisk og let forståeligt.
Officielt blev Scratch lanceret midt i maj. Og i bedste web 2.0-stil deler brugere verden over allerede deres interaktive kreationer på websiden stratchr.com, hvorfra man også kan downloade programmeringsværktøjet. Kun fantasien sætter grænser. Således er der allerede både mere eller mindre avancerede spil og simple animationer.
"Kildekoden" til alle de små programmer er åben, så enhver kan downloade de små programmer og arbejde videre med dem.
Delefunktionaliteten er en anden af de store nyskabelser i projektet, og en af de faktorer, som Mitchel Resnick lægger stor vægt på.
Det hænger nemlig sammen med studier og teorier om, hvordan man øger børnenes kreative tænkning.
"Vi ved, at børn skaber nye ting ved at have en forestilling.Derefter skaber de, og de deler deres produkt, får feedback, reflekterer over feedbacken og får derefter nye idéer og forestiller sig nye ting. Spiralen kører om og om igen," siger Mitchel Resnick.
Denne cyklus er Scratch og delefunktionaliteten med til at skabe.
"Meget af web 2.0, som vi kender det i dag, handler om at dele gamle medier som tekst, billeder og video. Med Scratch kan du udtrykke dig kreativt med den nye teknologi og dele det," fortæller han.
Skab med ny teknologi
Scratch er således Mitchel Resnick og Lifelong Kindergartens bidrag til at forbedre skoler og børns indlæring. Forhåbningen er, fortæller Resnick, at skolelærere verden over selv tager værktøjet til sig og inddrager det i undervisningen.
"Mange steder bruger børn Powerpoint til at vise deres projekter. Men i stedet for nogle stive slides kan de nu bruge Scratch til at formidle - for eksempel gennem små spil," siger Mitchel Resnick.
Forhåbningen er også, at skolerne giver eleverne et kreativt rum, som de kan boltre sig i.
"Det nytter ikke, at man beder alle eleverne om at skabe det samme - for så bruger de ikke deres fantasi. Og det nytter heller ikke, at de ikke får lov til at eksperimentere og dele deres oplevelser med hinanden, for så får de ikke den refleksion, som er så vigtig for læringsprocessen," fortæller Mitchel Resnick.
For alle
I øvrigt er Scratch ikke kun forbeholdt børn. Alle kan bruge det. Også professionelt. Scratch er for eksempel testet i et firma, der udvikler computerspil.
Naturligvis ikke som programmeringssproget til de færdige computerspil, men det har været gavnligt i samarbejdet mellem designerne og programmørerne.
Tidligere, når designerne udtrykte deres idéer, foregik det ved hjælp af håndtegnede storyboards, mens en gruppe af hærdede programmører stod for at gøre kreativiteten til kode.
Ofte blev designernes tanker ikke videreført, fordi der er langt fra statiske tegninger til den interaktivitet, der skal til i et spil.
"Med Scratch kan designerne skabe en prototype og dermed faktisk lave interaktive storyboards," siger Mitchel Resnick.
Trods den nylige lancering af Scratch er udviklingen af programmeringsværktøjet langt fra slut. Nogle arbejder på at skabe en version, der gør det muligt at udvikle små applikationer på telefonen og dele dem med andre.
Ud til hele verden
Andre af laboratoriets medarbejdere arbejder videre med at forbedre den nuværende version, gøre den webbaseret og gøre det muligt at tilkoble små sensorer til computeren, så de små applikationer bliver forbundet med den fysiske verden. Og så skal delefunktionaliteten blive endnu bedre, så folk kan udvikle på det samme projekt samtidig.
Mitchel Resnick står også over for en anden udfordring. Projektet skal bredes ud til hele verden. Det sker blandt andet i såkaldte Computer Clubhouses, som MIT står bag over hele verden. I Danmark findes der et af slagsen i Odense, Ringsted og Viborg. Men der forestår også et stort promoveringsarbejde i forhold til skoler og museer - og for at få fodfæste i andre verdensdele også oversættelser til nye sprog.
Det store arbejde til trods mener Mitchel Resnick ikke, at Scratch er et vidundermiddel.
"Scratch er bare et værktøj," siger han og mener ikke, at det i sig selv ændrer skolerne.
"Der er mange måder, hvorpå jeg gerne vil ændre skolerne. Men jeg erkender også, at det er meget svært," siger Resnick.
Mitchel Resnick vil gerne, at skolen bliver endnu mere projektorienteret, at eleverne arbejder med de ting, de brænder for og finder mening i, at de lærer at udtrykke sig selv og deres idéer. Det skal der til for at imødegå den voksende kløft mellem skolerne og erhvervslivet.
Teknologien skaber udfordringerne, men det er samtidig også teknologien, der kan være løsningen. Og det er ikke nok bare at få adgang til udstyr, mener han:
"Det er fint, at vi får større adgang til ny teknologi, bærbare computere og internettet - men vi er ikke nået særligt langt, hvis det eneste, det bruges til, er at indhente informationer og udfylde multiple choice-test til eksamen," mener han.
Billedtekst1:
Scratch Formålet med programmeringsværktøjet Scratch er at styrke den kreative side af mennesker, som ifølge professor Mitchel Resnick negligeres og forsømmes, så dagens elever slet ikke er klædt ordentligt på til samfundet.
Billedtekst2:
programmering I dette
program foregår selve
programmeringen.
OriginalModTime: 20-09-2007 13:47:04