Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 14. september 2007.
Ved hjælp af arkitekturværktøjer, tæt samarbejde mellem forretning og it samt hårdt arbejde barberer ATP 11 systemer ned til 1.
Hos ATP tales der meget bevidst om begrebet "enterprise arkitektur" - og ikke kun om it-arkitektur, systemarkitektur og forretningsarkitektur.
"Enterprise-arkitekturen tilhører hverken it-afdelingen eller forretningen. Det er en helhed, og det er enormt vigtigt for os," siger Claus Enke, der er designchef og it-afdelingens repræsentant i den tværorganisatoriske styregruppegruppe, som varetager arkitekturen hos ATP.
ATP varetager i dag 11 ordninger, som hidtil har været løst med separate it-systemer. Nu er opgaven at danne en fælles platform for hele forretningen. Overskriften over arbejdet hedder "én koncern, én proces, én løsning".
Bryder strukturerne
Helle Fossum, der arbejder med enterprise-arkitektur og organisatorisk sidder i forretningen, fremhæver, at især det med "én proces" er vigtigt. Det er Claus Enke enig i.
En stor del af arbejdet med at tegne den nye arkitektur handler nemlig også om at få strømlinet forretningen på tværs, så der eksempelvis kun er én proces for indbetalinger, én for udbetalinger og alle processerne derimellem.
For selv om ATP er én koncern, har det ikke nødvendigvis været kutyme tidligere.
"Alle ordninger har haft deres egne måder at gøre tingene på, fordi der er blevet skabt et it-system til hver enkelt ordning. Men det er på langt sigt ikke en hensigtsmæssig løsning," siger Claus Enke.
Og det med at bryde op på strukturerne og tegne ATP-landkortet på ny, er ikke en helt nemt opgave. De forskellige ordninger administreres nemlig med udgangspunkt i forskellige love. I de enkelte ordninger kan være nogle særkrav, som derfor gør det vanskeligt at få processen forenet og standardiseret.
Nye hovedveje
Det forsøger ATP at imødekomme ved at skabe et net af "hovedveje", der betegner de mest anvendte og standardiserede processer. Ved siden af skabes så "bivejene", der beskriver de mere specialiserede processer, hvor bestemte lovkrav gør det nødvendigt med specialudviklede processer og løsninger. ATP tager udgangspunkt i rammeværktøjet Zachman i arbejdet med at skabe den nye arkitektur.
"Men vi har tilpasset Zachman til ATP. Det er enormt vigtigt, at det ikke bliver for teoretisk og højtravende," siger Helle Fossum.
I øjeblikket er ATP i færd med at implementere de første grundpiller i det nye landkort.Og det foregår trinvist - med et eller to systemer af gangen.
"Vi har forsøgt at analysere nye processer på 11 ordninger på en gang. Men arbejdet kræver en hel del ændring af forretningen, og samtidig skal der også jurister ind over for at vurdere det i forhold til lovgivningen," siger Helle Fossum.
Nye gevinster
ATP kan allerede nu begynde at se gevinsterne af arbejdet. For eksempel kan det være med til at åbne porten til nye opgaver. I den sammenhæng er et katalog over alle processer meget anvendeligt.
"Vi kan bruge det i salgsarbejdet. Vi kan fremlægge forskellige løsningsalternativer for en kunde ved at vise, hvordan en ordning kan stykkes sammen ved hjælp af relevante standardkomponenter," siger Helle Fossum, der blandt andet peger på, at standardkomponenter også kan medvirke til at fastholde de lave administrationsomkostninger.
Men det er ikke den eneste gevinst. Et andet resultat er en optimering af processerne, bedre mulighed for prissætning, eftersom der findes et overblik over standardkomponenterne.
Endvidere kan der også meget lettere foretages effekt-analyser ved ændret funktionalitet, for eksempel ved lovændringer, eller hvis man vil skifte komponenter ud.
Billedtekst:
ATP Enterprise-arkitekt Helle Fossum og designchef Claus Enke er begge enige i, at begrebet "en proces" er vigtigt. Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 20-09-2007 13:12:21