Manden, der gør Danfoss smartere

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 15. juni 2007.


Alt, hvad han foretager sig, skal gøre en forskel - og det betyder i hans tilfælde brug af it. Mød den 42-årige it-direktør, der nu kan kalde sig Årets CIO 2007.

Meget af Kenneth Egelund Schmidts drivkraft og virketrang illustreres meget godt af en bestemt historie fra hans karriere.
I Danfoss-termer har den fået overskriften Smartworker, og handler om, hvordan snart 1.000 ansatte har gennemgået et it-kursus, hvor de i gennemsnit rapporterer tilbage, at udbyttet er to timer mere til deres rådighed hver uge.
En ren succeshistorie, som kom til verden på grund af Kenneth Egelund Schmidts behov for at gøre en forskel.
Historien tog sin begyndelse for et par år siden, da Kenneth Egelund Schmidt gik og grundede over, hvorfor it-afdelingen havde skabt en fænomenal infrastruktur bestående af mail- og samarbejdsarbejdssystemer, når nu kun ganske få formåede at anvende systemerne optimalt.
Løbende investerede it-afdelingen sågar i opgraderinger af programmerne. Hver gang med nye og forbedrede features.
It skal have relevans
Men i reglen var det ligegyldigt. De ansatte brugte ofte bare de samme funktioner i programmerne, som de altid havde gjort.
Og det var ikke, fordi der manglede introduktionskurser til de nye features.
Det ærgrede Kenneth Egelund Schmidt og hans kolleger i it-afdelingen, at anvendelsesgraden var så ringe, så de indledte et eksperiment.
De ville sikre en optimal anvendelse af den bekostelige infrastruktur, der hvert år koster mange kroner i licenser.
Men det skete med en pæn portion snusfornuft. For kurserne skulle ikke foregå på den gængse måde med at lære brugerne alle de nye features.
I stedet tog de udgangspunkt i medarbejdernes hverdag og viste, hvordan de med baggrund i teorier fra eksempelvis Stephen Coveys "Syv gode vaner" kan bruge it-værktøjerne til at blive bedre til at prioritere deres tid og hverdag. Kodeordet var relevans.
"Vi gjorde it relevant - og gav medarbejderne mere tid. Og hvem ønsker ikke det?" spørger Kenneth Egelund Schmidt.
I første omgang blev Smartworker-konceptet anvendt på e-mail og planlægningsværktøjet Outlook. Men visionen er, at konceptet skal bredes ud på alle andre processer i virksomheden, så medarbejderne anvender it-systemerne optimalt. Det sker allerede i dag, hvor salgstræningen er tæt forankret i anvendelsen af it-systemerne.
Staver it med småt
Men hvorfor siger lige præcis denne historie så meget om Kenneth Egelund Schmidt?
Svaret giver han egentlig selv:
"It skal tage et meget stort ansvar for realiseringen af it-anvendelsen. Det handler for it-afdelingen om at holde op med at tænke i systemer og i stedet tænke i arbejdsprocesser. Vi skal i højere grad stave it med småt," siger han.
Præcis der er nøglen til Kenneth Egelund Schmidt. Det er sådan, han er kendt rundt i de netværk, han bevæger sig i. For det er den samme indignation over en alt for dårlig it-anvendelse i virksomheder og samfundet generelt, der holder ham kørende.
Og det er ligegyldigt, om det handler om at anvende it som den grundlæggende infrastruktur i en global virksomhed som Danfoss. Eller om målet er at øse ud af sin viden og holdninger over for offentlige it-ledere.
Han gør nemlig det hele, samtidig med at han er chef for Danfoss IT's knap 400 ansatte, der er spredt ud over hele kloden.
Eneste krav er, at det ikke må blive for langhåret og teoretisk. Der skal ske noget synligt.
"Når jeg sidder hjemme på terrassen, skal jeg gerne kunne svare ja til, at det, jeg gør, nytter noget. Det er min virketrang," siger han.
Brænder for transformation
At Kenneth Egelund Schmidt havnede som chef for netop it-afdelingen hos Danfoss, er mere et resultat af et tilfælde end direkte planlagt.
"Jeg brænder for at arbejde med forretningsprocesser og ledelse. Og at ingrediensen til at gøre en forskel hedder it, har kun været spændende, fordi vi hele tiden arbejder med forandringer og transformation," siger han.
Den 42-årige it-direktør er uddannet civilingeniør fra Aalborg Universitet i 1990. Allerede da havde han en pæn portion ledelseserfaring med i bagagen fra sin officersuddannelse i Forsvaret.
Fra Aalborg i nord til Als i syd. Kenneth Egelund Schmidt røg ind i en stilling som systemkonsulent og manager i forskellige afdelinger i Danfoss-koncernen. Siden 2001 har han kunnet smykke sig med titlen it-direktør.
Et af hovedprojekterne siden 2001 har været en total reorganisering af it-afdelingen, så den har været i stand til at imødekomme de udfordringer, der har været, i takt med at Danfoss er blevet til en global virksomhed.
Global it-afdeling
Resultatet er i dag en fuldblods global it-afdeling. Størstedelen af de ansatte sidder fortsat i Sønderborg, men Danfoss IT har også afdelinger i USA, Europa og Indien. For nylig har it-direktøren også hyret 20 udviklere i Kina. I alt mere end 32 steder
"Danfoss-koncernen har store ambitioner i Kina. Derfor skal vi selvfølgelig være der," siger it-direktøren.
Selv om de overordnede Danfoss-strategier dikterer, hvordan it-afdelingen bør agere, er det ikke sjældent it-afdelingen, der internt i koncernen er frontløber.
Eksempelvis var det tilfældet, da koncernen konstruerede en 24-timers helpdesk-funktion, som udnytter, at der sidder medarbejdere i tidszoner over hele verden.
Når det er dag i Asien, tager den asiatiske afdeling mod supportkaldene fra hele verden. Når daggryet rammer Europa, tager den danske afdeling over. Og når dagen gryr på den anden side af Atlanten, overtager den amerikanske afdeling.
Et it-system binder det hele sammen, så en helpdesk-opgave kan sendes vestover, når den Nordamerikanske helpdesk-afdeling møder på arbejde.
At netop it var den første afdeling til at lave en global helpdesk-funktion, gør det lettere for Kenneth Egelund Schmidt, når han skal sælge idéen om et globalt kundeservice-center til Danfoss-koncernen.
"Når forretningen spørger, hvad jeg ved om det, kan jeg svare, at det har vi lige gjort hos os selv. Og jeg kan nævne fordelene. Og da jeg selv har prøvet det, kan jeg også fortælle, at det går hen og bliver et hårdt arbejde," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Det er ikke den eneste gang, et it-projekt er testet på forretningen Danfoss IT, før det blev modnet til resten af virksomheden.
Det gjaldt for eksempel også smartworker-konceptet.
"Hvis risikoprofilen er meget høj, kører vi ofte projektet igennem internt først," siger han.
Eksemplerne er et tydeligt bevis på, hvordan Kenneth Egelund Schmidt brænder for at optimere forretningen - og bruge it som en ingrediens. Han taler ofte om, at it-folk generelt skal holde op med at tale om systemer som løsningen på alverdens forretningsproblemer.
"Forretningen er ligeglad med et CRM-system. Men sikring af kundeloyaliteten, det gider de lytte til," siger han.
It-afdelingen har et betydeligt ansvar for at få kommunikationen mellem it-afdelingen og forretningen til at fungere, mener Kenneth Egelund
Schmidt, der ellers frygter, at forretningsfolkene i virksomhederne vil overtage it-udviklingen ved at kræve systemer leveret på baggrund af helt bestemte specifikationer, der er udtænkt af ikke it-kyndige folk.
"Og det er helt hen i vejret," siger han.
Udnyt kompetencerne
Risikoen er nemlig, at virksomheden slet ikke drager nytte af it-afdelingens kompetencer. Kenneth Egelund Schmidt sammenligner det blandt andet med rollen som varmemester:
"En varmemester kan se nogle fordele og ulemper i henholdsvis et oliefyr og et solvarmeanlæg - netop fordi han har den viden. Det samme kan it-afdelingen. Det er vores ansvar at være helt opdaterede på teknologiens anvendelsesmuligheder," siger Danfoss IT-direktør.
Han indrømmer blankt, at det ikke altid er en let opgave, og han vil da heller ikke gå så langt som til at sige, at Danfoss IT er i mål.
"Vi træner meget og har investeret meget i coaching og kompetenceudvikling. Vi er på den måde blevet meget mere bevidste om den magt, der ligger i at anvende de rigtige ord," siger han.
Relevans i alt
Et af de store projekter, som Danfoss IT har liggende forude, er at sikre en bedre udnyttelse af data ved et stort business intelligence-projekt. I datalagrene ligger i dag en gigantisk mængde data, som skal struktureres og præsenteres, så Danfoss bliver endnu stærk­ere til at træffe de rigtige beslutninger.
Blandt andet skal evnen til at levere varerne til kunderne måles. Og projektet har - helt i tråd med Kenneth Egelund Schmidts bredside mod system-snak - ikke fået titlen BI-projekt, men et projekt der handler om leveringsperformance.
"Et godt beslutningsgrundlag handler om at have valide data. Vi skal ud og sikre, at der er styr på opsamlingen af data," siger han om projektet, der også har en anden facet.
Når dataene skal anvendes og kvalificere beslutningerne, skal beslutningstagerne præsenteres for de relevante tal.
"I øjeblikket bliver vi alle helt generelt udsat for et informa­tions­overload, og meget lidt af det er relevant. Der kommer til at ligge en stor opgave i at servere de relevante informationer," siger Kenneth Egelund Schmidt.
Påvirker andre
Også uden for Danfoss IT's bygninger har Kenneth Egelund Schmidt et aktivt liv. Dels hjemme i privaten i Augustenborg, hvor han bor sammen med familien, der består af hustruen Tina og tre børn.
Men han er såmænd også aktiv i andre sammenhænge. Han er blandt andet med i styregruppen på CIO Innovation Forum, der er et samarbejde mellem Computerworld og Dansk IT om at bidrage med nye og innovative tanker til it-udviklingen i Danmark. Ligeledes taler han gerne for offentlige it-ledere i et forsøg på at kunne være med til at påvirke it-anvendelsen i samfundet.
"Jeg bliver inviteret til mange ting, og jeg giver mig gerne tid til at få mulighed for at påvirke beslutningstagere i det offentlige system," siger Kenneth Egelund Schmidt.
"For eksempel med Smartworker: Kunne man ikke forestille sig den samme tanke i det offentlige? I stedet for en masse diskussioner om forskellige borgerportaler, bør diskus­sionen handle om, om de nye systemer understøtter de processer, som borgene efterspørger," siger han og peger blandt andet på det, vi alle bliver udsat for i ny og næ, nemlig en flytning.
På et andet punkt er det også vigtigt med fokus fra det offentliges side, mener han. Der er behov for en konstant udbygning og fokus på at opgradere den digitale infrastruktur - også selv om det nogle gange kan være svært at se behovet.
"Ofte er man nødt til at starte med infrastrukturen, og først senere udkrystalliseres nogle muligheder," siger han.
Pludselig den erfarne
Men selv om Danfoss IT-direktøren ligger inde med klare holdninger til den offentlige it-anvendelse, er der ikke meget, der tyder på et snarligt jobskifte Eller for den sags skyld en anden position i virksomheden.
For Danfoss giver ham tilsyneladende fortsat de udfordringer, han har brug for.
Og nye udfordringer er der hele tiden. Eksempelvis har Danfoss lige udskiftet halvdelen af koncerndirektionen. På vej ind er den yngre genera­tion, hvilket pludselig har gjort den ‘unge' udfordrer Kenneth Egelund Schmidt til en af de lidt ældre.
"Og det er lidt mærkeligt. Pludselig er jeg i nogle tilfælde alderspræsidenten, der ved nøjagtigt, hvad der er sket, siden Danfoss begyndte globaliseringsprocessen i 1990," siger han.

Billedtekst: Vinderen "It-afdelingen har en forpligtelse til at sikre, at den store viden om virksomheden, der opbygges, når it-medarbejderne implementerer it-systemer, anvendes fremadrettet til at udvikle forretningen." Det sagde Kenneth Egelund Schmidt, da han blev kåret som Årets CIO 2007.
Foto: Mikael Rieck

Boks: Den globale frontløber
Danfoss-koncernen havde i 2005 en omsætning på 19,4 milliarder kroner, hvilket var en vækst på 18 procent i forhold til 2005. Koncernen beskæftiger godt 21.000 medarbejdere globalt. Der er fart på produktionen. Hver dag produceres 250.000 komponenter i 61 fabrikker i 25 lande.
Hovedkontoret ligger i Nordborg på Als kun få hundrede meter fra stifteren Mads Clausens fødegård, hvorfra hele industrieventyret tog sin begyndelse i 1933 som Dansk Køleautomatik- og Apparat-Fabrik. Danfoss IT er holder i dag til i Sønderborg.
Koncernen består i dag af tre forskellige divisioner: Danfoss Refrigeration & Air Conditioning Division, der producerer og udvikler blandt andet kompressorer til køling. Danfoss Heating Division, som producerer komponenter til regulering af varme, herunder blandt andet termostater til private hjem. Samt Danfoss Motion Controls Division, der producerer frekvensomformere til hastighedsstyring af motorer.

OriginalModTime: 14-06-2007 15:00:35




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere