Googles globale web-strategi

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juni 2007.


Google skovler milliarder ind på søgemaskine- og online-reklamemarkedet, men ambitionerne stopper ikke der. Google sætter alle sejl til for at blive lige så stor inden for webbaseret software og søgninger til erhvervslivet.

Vi kender alle Googles søgemaskine, der anvendes, når personer verden over "Goo­gler" Britney Spears, Ferrari 360 eller Pirates Of The Carribean 4 på internettet. Og det er en guldrandet forretning for Google, fordi firmaet tjener penge på de små reklamer, som dukker op ved siden af alle søgeresultaterne.
Det vidner Googles resultater i årets tre første måneder da også om. Her omsatte søgemaskine-kæmpen for 20,3 milliarder kroner, hvilket var en fremgang på 63 procent i forhold til året før. Overskuddet landede på små 5,5 milliarder kroner.
Men den altdominerende - og meget lukrative - førerposition på søgninger og markedet for online-reklamer er ikke nok for Google, der har sat en stor del af sine milliardindtægter ind på at blive erhvervslivets foretrukne leverandør af søgninger og webbaseret forretningssoftware.
Hidtil har Google underspillet sine ambitioner på erhvervsområdet, men Googles topchef Eric Schmidt lod masken falde ved et aktionærmøde den 14. maj, hvor han kort præsenterede Googles nye slogan "Search, Ads and Apps".
Heri ligger nemlig, at Google ikke blot udfordrer Microsoft på markedet for kontorpakker, men at Googles drømme går endnu videre: Google vil være webplatform for alt. Lige fra den private brugers postkasse, søgninger og kontorprogrammer til erhvervslivets ditto.
Holdt hof i København
For at den ambition skal blive til virkelighed, sætter Google alle sejl til for at få erhvervslivet til at kaste sig over Googles søgemaskine og webbaserede kontorapplikationer.
Googles charmeoffensiv omfatter blandt andet en række morgenmads-seminarer, goo­gle@work, hvor selskabet sætter it-chefer og andre it-beslutningstagere fra erhvervslivet og offentlige institutioner stævne.
Her kan deltagerne få indblik i, hvordan Google vil gøre deres dagligdag i it-afdelingen lettere. I invitationen lægger Google ikke fingrene imellem og lover at vise, hvordan Googles erhvervsprodukter kan "frigøre midler på overbebyrdede it-budgetter, øge produktivitet og forbedre kommunikation og samarbejde på tværs af deltagernes organisationer".
Derfor var det omkring 50 forventningsfulde it-beslutningstagere, der satte sig til rette, da Google-offensiven forrige fredag slog et smut forbi Danmark, nærmere bestemt SAS-Radisson-hotellet i København.
"Det er ekstremt let at finde og købe den vare, man leder efter på nettet. Hvorfor skal det så være så svært at finde en faktura på virksomhedens netværk?," lød en af åbningsreplikkerne fra Fredrik Niklasson, der står i spidsen for Googles erhvervssatsning i Norden.
Han gav selv svaret - fordi det er uhyre komplekse systemer, der er tale om - men han mente ikke overraskende, at Google havde noget at byde på i den sammenhæng. Han henviste til treenigheden mellem søgning, reklamer og applikationer, "Search, Ads and Apps".
"Det handler i bund og grund om, at også erhvervslivet tager online-livsstilen til sig. Alle bruger mere og mere tid på nettet, og Google kan levere mange af de forretningsapplikationer, som erhvervslivet efterspørger, og som samtidig er i stand til at arbejde sammen på tværs af organisationen" sagde han.
Større bytte end Microsoft
Fredrik Niklasson henviste blandt andet til Googles online-kontorpakke til erhvervskunder, Google Apps Premier Edition, som selskabet lancerede i februar. Den består af tekstbehandling, regneark, en elektronisk postkasse på 10 GB og meget mere.
Vigtigere er det dog, at kontorpakken indvarsler en ny tid for forretningsapplikationer på nettet, da Google lover 99,9 procents oppetid, mobiladgang og API'er (Application Protocol Interface), som gør det muligt at integrere pakken med virksomhedens eksisterende infrastruktur og tredjeparts applikationer og tjenester.
Kontorpakken har fået meget opmærksomhed, da det virker som en direkte udfordring af softwaregiganten Microsoft, der er dominerende på markedet for kontorprogrammer med sine Office-produkter, der har over 450 millioner brugere på verdensplan.
Men måske er der god grund til, at Microsoft ikke virker voldsomt bekymret over Googles kontorpakke.
"Målgruppen er virksomheder, der vil reducere deres it-omkostninger eller virksomheder, hvor en del af medarbejderne endnu ikke har adgang til eksempelvis e-mail og kalender. Her er Google Apps et meget billigt alternativ," siger Fredrik Niklasson.
Google har regnet sig frem til, at Microsoft Office koster over 3.000 dollars og derudover et fast beløb om året. Det er milevidt fra de 50 dollars, som Google Apps koster. Alligevel holder Fredrik Niklasson fast i, at Apps ikke er en direkte konkurrent til Microsoft Office.
"Det er snarere et supplement. Det afhænger meget af, hvordan man arbejder. Med Google Apps kan man dele arbejdsopgaver online med hinanden, partnere og kunder, og al information som gemmes - såsom mails og dokumenter - bliver søgbare og dermed lettilgængelige," siger han.
Google på opkøb
Google går altså snarere efter at blive dominerede på markedet for webbaserede forretningsapplikationer generelt. Det er selskabets opdaterede udgave af dets Analytics-applikation - et minibusiness intelligence-produkt, der hjælper virksomheder med at forstå, hvordan brugere færdes på deres hjemmeside - også et vidnesbyrd om.
Derfor er spørgsmålet heller ikke, om Google kan slå Microsoft, men snarere om Google fortsætter kursen og søger fra de webbaserede kontorapplikationer over i de såkaldte backend systemer, som ERP (Enterprise Resource Planning) og CRM (Customer Relationship Management).
Det mener eksempelvis analytiker Rebacca Wettemann fra Nucleus Research.
Hun vurderer over for den amerikanske nyhedstjeneste eWeek, at Google fremover ikke blot nøjes med at udvikle egne applikationer, men vil bruge nogle af sine mange milliarder på at opkøbe virksomheder på on-demand-scenen, som kan give selskabet en bred brugerbase på applikations­siden.
Den vurdering fik yderligere næring i den forløbne uge, hvor finansavisen Wall Street Journal bragte rygter til torvs om, at Google ligger i tætte forhandlinger med CRM-kometen Salesforce.com om et muligt opkøb.
De rygter har både Google og Salesforce.com hidtil nægtet at kommentere, men er der hold i dem, så kan det blive et væsentligt skridt i Googles drøm om at blive fremtidens leverandør af web-baserede forretningsapplikationer til erhvervslivet.

Boks:
Google vs. Microsoft
Mens Google ihærdigt forsøger at trænge ind på markedet for forretningssoftware - hvor selskaber som Microsoft, SAP og Oracle i dag svinger taktstokken - foregår der også en modsatrettet udvikling, hvor Microsoft spiller hovedrollen.

Softwaregiganten har nemlig ikke tænkt sig at rulle rundt på ryggen og stiltiende acceptere, at Google stormer ind og overtager dets domæne. Derfor har Microsoft på det seneste også været aktiv på opkøbsfronten, så det bliver bedre i stand til at udfordre Google inden for søgning og annoncering på nettet. Senest har Microsoft meldt ud, at det vil betale 33 milliarder kroner for firmaet aQuantive, der leverer onlinereklamer. AQuantive havde sidste år et overskud på knapt 300 millioner kroner ud af en omsætning på godt 2,4 milliarder kroner. Opkøbet kan ses som et direkte modspil til Googles bud på omkring halvdelen af den sum for konkurrenten DoubleClick. Ydermere florerer der fortsat rygter om, at Microsoft ligger i forhandlinger med Googles nærmeste rival Yahoo om et muligt køb.

Microsoft vurderer, at markedet for internetannoncering vil runde 220 milliarder kroner årligt. Det er det marked, selskabet vil forsøge at sikre sig en større bid af, før Google får cementeret dets position. Google er fortsat klart verdens største søgeselskab. Microsoft ville selv med et opkøb af Yahoo være bagefter selskabet.

OriginalModTime: 01-06-2007 09:51:16




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere