Samsung satser stort i Danmark

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juni 2007.


Den sydkoreanske hardwarekæmpe Samsung - der er mest kendt for mobil­telefoner, hukommelseskort og
fladskærme - jager omkring 150 danske partnere, der skal gøre Samsung til landets næststørste printerleverandør.

Den sydkoreanske mega-koncern Samsung, der fremstiller alt fra tunge industrimaskiner over computerchips til mobiltelefoner, skruer nu op for ambitionerne på det nordiske og dermed danske printermarked.
Selskabet jager godt 700 nye partnere, der skal sørge for, at Samsung "inden for en overskuelig fremtid" bliver den næststørste leverandør af laser- og multifunktionsprintere i Norden.
"Vi søger omkring 150 danske partnere. Vi har allerede taget det første skridt og etableret en ny organisation med to mand, der skal opsøge SMV-markedet," siger Henrik Lehd, salgschef for it-produkter hos Samsung.
Samsung håber, at selskabet kan gentage den succes, som det har haft på markederne for mobiltelefoner og fladskærme, hvor Samsung i de senere år er gået fra være en mindre nichespiller til en af verdens førende producenter.
"Vi skal først og fremmest erobre større markedsandele gennem vores nye printerprodukter, der henvender sig til en langt bredere målgruppe end tidligere. Derudover skal væksten stamme fra vores udvidede forhandlernet og erfarne medarbejdere," siger Henrik Lehd.
Derfor går selskabet også efter at lokke medarbejdere fra store etablerede spillere som HP, Brother og Canon over i Samsungs stald.
"Sådan fungerer den slags ting jo. Det har jeg ingen problemer med," siger Henrik Lehd.
Samsung vokser lynhurtigt
Ifølge Henrik Lehd er Samsung den eneste producent af printere, som har øget væksten på globalt plan i de seneste år. Mere konkret har selskabet i de seneste fem år øget væksten på print-området med 43 procent årligt og sidder i dag på godt 10 procent af verdensmarkedet for printløsninger.
Herhjemme har Samsung ikke gjort det store væsen af sig på printer-scenen. Altså lige indtil i fjor, hvor Samsung ifølge den seneste opgørelse af printermarkedet fra it-analysehuset IDC øgede sin markedsandel markant.
"Samsung kom godt ind på markedet i løbet af 2006 og var reelt den tredjestørste leverandør i fjerde kvartal. Samsung er klart stærkest inden for enkeltfunktionsprintere - særlig på farve," siger senioranalytiker Anders Elbak fra IDC.
Med en markedsandel på 5,1 procent i fjerde kvartal er Samsung dog stadig milevidt fra HP og Brother, der indtager første- og andenpladsen på det danske printermarked med markedsandele på henholdsvis 46,9 og 17,1 procent. Men står det til Samsung, varer det ikke længe, før Brother er fortrængt fra andenpladsen.
Ifølge Henrik Lehd står Samsung i dag stærkest på den del af printermarkedet, der i lægmands øre lyder som en bydel i London, SOHO, men som på forretningssprog betyder Small Office/Home Office. Altså printere til mindre arbejdspladser eller hjemmekontoret.
Han fortæller, at Samsung har gennemført en række undersøgelser af, hvad kunderne efterspørger, når de køber nye printløsninger. De er særligt fokuserede på fire parametre: Prisen per printet side, støjniveau og brugervenlighed. Dertil kommer, at it-afdelingerne efterspørger produkter med så lidt vedligeholdelse som overhovedet muligt.
"Printeren bliver i mange it-afdelinger anset for at være en ren udgiftsmaskine, som de ikke gider spilde deres tid på. Derfor er det ekstremt vigtigt, at printerne er af god mekanisk kvalitet og så enkle at betjene, at alle kan finde ud af at bruge dem," siger Henrik Lehd.
Realistiske drømme
Hos analysevirksomheden IDC anser senioranalytiker Anders Elbak ikke Samsungs drømme om at trænge dybere ind på det nordiske printermarked som helt urealistiske.
"Det mest bemærkelsesværdige ved Samsung er den forvandling, som selskabet har været igennem de seneste ti år. Det var tidligere et discount-mærke, men en række succesrige produkter over en bred front - mobiltelefoner og fladskærme - har ændret det fuldstændigt," siger han.
Han mener, at en af Samsungs helt store fordele er, at man i forvejen har mange partnere, der sælger fladskærme, computerskærme, hukommelsesmoduler eller mobiltelefoner fra koncernen. Derfra er det et relativt lille spring også at tage printerne ind i sortimentet.
"Derudover er Samsung så stor, at det hurtigt kan høste stordriftsfordele, når det kaster sig over et nyt marked," siger Anders Elbak.

Boks:
Samsung
Samsung Electronics Co ltd, Sydkorea, er en af verdens største producenter af tv, memorychips, mobiltelefoner og TFT/LCD-skærme med 138.000 medarbejdere i 56 lande. Koncernens omsætning steg i 2006 til 63,4 milliarder dollars (351 milliarder kroner) med et overskud på 8,5 milliarder dollars (47 milliarder kroner). Af dem blev de 33 milliarder kroner afsat til forskning og udvikling. Samsung Electronics i Norden omsatte i 2006 for seks milliarder kroner. Siden 1992 er den nordiske organisation vokset kraftigt og rummer i dag 190 medarbejdere, der sælger alt fra mobiltelefoner, over AV- og it-produkter til hårde hvidevarer.

Billedtekst:
partnerdrømme Salgschef for it-produkter i Danmark for Samsung Henrik Lehd jager godt 150 danske partnere. De skal være med til at realisere det koreanske selskabs drøm om at blive Danmarks næst­største leverandør af laser-og multifunktionsprintere.

OriginalModTime: 01-06-2007 09:48:21




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere