Masseopkøb gør mobilsnak dyrere

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. maj 2007.


Med Telenors køb af Tele2 i Danmark dominerer de tre tidligere nordiske telemonopoler TDC, Telenor og Telia fuldstændig det danske mobilmarked. Konkurrencen er gået fløjten, discountselskabernes storhedstid er forbi, og det bliver dyrere at bruge mobilen fremover, vurderer ekspert.

For ganske få år siden var der trængsel på det danske mobilmarked, hvor op til 20 udbydere kæmpede indædt om hver eneste danske mobilkunde. Resultatet var benhård konkurrence, hvilket kom private og erhvervslivet til gode i form af billige taleminutter og mobiltelefoner.
Nu er de glade dage ovre, da de tre tidligere nordiske telemonopoler TDC, Telenor og TeliaSonera efter en række opkøb og en hård konsolidering dominerer markedet fuldstændig. De tre sidder samlet på 93 procent af de danske mobilkunder, hvilket er en fremgang på 21 procent i forhold til 2003.
Den eneste tilbageværende udfordrer med eget mobilnet er mobilselskabet 3, som på trods af milliardinvesteringer og en pionerindsats inden for tredje generations mobiltelefoni (3G) stadig kun kan prale af en markedsandel på små 3,3 procent.
Teleekspert og investor Michael Moesgaard Andersen, der var med til at stifte mobilselskabet CBB, mener, at konkurrencen på mobilmarkedet er ved at gå fløjten. Det kan kun føre til højere priser for at tale i mobilen på længere sigt, vurderer han .
"Opkøbene er udtryk for en bevidst strategi fra operatørernes side for at høste fordelene ved en lavere konkurrencegrad og samtidig opnå øgede skalafordele," siger han.
Michael Moesgaard Andersen mener, at de mange opkøb, der kulminerede i forrige uge med norske Telenors køb af Tele2's danske forretning for 835 millioner kroner, kan sætte en stopper for de prisfald, som forbrugerne har vænnet sig til de senere år.
"Man kan forestille sig, at priserne snart begynder at stige igen eller at terminaltilskuddene mindskes, og jeg anser det for utænkeligt med store prisfald eller forøgede terminaltilskud på kortere sigt," siger han.
Den danske syge er kureret
Dermed ser det ud til, at de tre gamle telemonopoler har fundet kuren mod den såkaldte "danske syge", som fik teleselskaber i hele Europa til at skele nervøst til Danmark i begyndelsen af årtusindet. Her kunne de se, at lave minutpriser og næsten gratis telefoner gjorde voldsomme indhug i mobilselskabernes indtjening.
Udviklingen blev skudt i gang af såkaldte discountselskaber som Telmore og siden CBB, som kom ind fra sidelinjen og kaprede kunder fra de etablerede selskaber.
De to mobiludfordrere købte selv minutterne til engrospriser hos henholdsvis TDC og Sonofon, og takket være toptunede it-systemer, selvbetjening over nettet og en spinkel firmaorganisation var de i stand til at videresælge taleminutterne til lidt mere, end de selv gav.
Det skød gang i en priskrig af karat, hvilket fik de store etablerede selskaber med egne mobilnet til at ændre forretningsstrategi og løbe efter lavprismarkedet for at holde på kunderne.
Det var en dyr strategi, og ser man på indtjeningen blandt de største danske mobilselskaber i perioden fra 2001 til 2006, så er det tydeligt at discountselskabernes opdukken kostede dyrt. De ni største selskaber tabte eksempelvis 800 millioner kroner tilsammen i 2004, hvor priskrigen var på sit højeste.
Både Telenor (Sonofon), TeliaSonera, Orange (France Telecom) og Mobilselskabet 3, der dog også var inde i en kraftig netudbygning, tabte trecifrede millionbeløb det år. Kort tid efter trak Orange sig fra det danske marked efter store milliardtab. Forretningen blev solgt til Telia.
Priskrigen og opkøbet fik TDC til at købe opkomlingen, konkurrenten og storkunden Telmore, hvilket blev startskuddet til en sand opkøbsbølge. Kort efter købte Sonofon (ejet af Telenor) CBB Mobil og siden er det gået slag i slag. Opkøbsbølgen ser ud til at have kulmineret i år med Telias køb af Debitel og Telenors køb af Tele2's danske forretning for to uger siden.
I dag sidder de tre selskaber tungt på markedet, og trecifrede milliontab er vendt til en samlet milliardgevinst. Så priskrigen er reelt lagt på køl, vurderer Michael Moesgaard Andersen.
"Desuden er visse regulatoriske krav til service provider-aftaler nu ophævet - i øvrigt med den begrundelse, at der er en velfungerende konkurrence - og det gør hele markedet for service providere usikkert. Der er nu behov for, at reguleringen af mobiloperatørernes aftaler øges, hvis konkurrencen ønskes styrket" siger Michael Moesgaard Andersen.
Synergi giver prisfald
Men ikke alle er enige i den analyse. Teleanalytikerne John Strand fra Strand Consult og Torben Rune fra Netplan har tidligere over for Computerworld vurderet, at konsolideringen af mobilbranchen tværtimod vil føre til lavere priser.
Det skyldes primært synergieffekter og muligheden for at tilbyde produkter på tværs af de tre teleselskabers produktlinjer, såsom mobiltelefoni, bredbånd og kabel-tv. Det var også det budskab, som administrerende direktør for Telenors forretninger i Danmark, Henrik Clausen, leverede på pressemødet i forbindelse med opkøbet af Tele2: Telenor kan spare et stort trecifret millionbeløb i synergieffekter.
"Det er langt fra sikkert, at det ender sådan. I stedet for at passere synergifordele videre til forbrugerne i form af prisfald, kunne man også tænke sig, at der enten blev sat øget blus på tjenesteudviklingen eller øgede indtjeningskrav i en branche, der generelt har været præget af lav indtjening i en række år. Med færre spillere på markedet, aftager presset på priserne automatisk," siger Michael Moesgaard Andersen, der alligevel mener at liberaliseringen af det danske telemarked har været en succes.
"Vi har i dag fire selskaber med egne net i Danmark og nogle af de laveste mobilpriser i verden. Men selve priskrigen, som vi kendte den, er endegyldigt over, medmindre vi igen får aggressiv discount på markedet, sådan som det var tilfældet med CBB og Telmore," vurderer han.
Sænker priserne
Hos et af de små selskaber, der fortsat lejer sig ind på de store teleselskabers net og sælger mobiltelefoni til danskerne, M1, tror administrerende direktør Mads Peter Veiby fortsat på en gylden fremtid.
"Der er lavet mange analyser af kloge mennesker, men dem tror vi ikke på. Der er stadig masser af muligheder i at sælge billig mobiltelefoni til danskerne. Vi køber varen billigere, end vi sælger den. Så enkelt er det," siger han.
Selskabet har i dag godt 60.000 mobilkunder og er dermed det største mobilselskab herhjemme uden eget mobilnet. De fejrede nyheden om Telenors køb af Tele2 ved at sænke minutprisen på sit såkaldte Prisbasker-produkt fra 43 til 38 øre i minuttet.
Og det hænger godt sammen økonomisk, mener direktøren.
"Vi har en sund forretning. Det handler meget om at se nye vinkler på tingene. Vi bruger rigtig meget energi på at videreudvikle vores it-systemer, så mere og mere foregår fuldautomatisk. Samtidig satser vi på open source, hvilket gør, at vi slipper for at betale dyre licenser. Så bare vent og se. Priskrigen er ikke ovre," siger Mads Peter Veiby.

Billedtekst:

Fusion Med opkøbet af Tele2's danske forretning konsoliderede norskejede Sonofon sin position som det næststørste teleselskab i Danmark. Foto: Sonofon

OriginalModTime: 24-05-2007 14:22:32




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere