Ny it krumtap i TDC's nordiske togt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2007.


TDC rydder op i selskabets morads af gamle systemer og ruster sig med en ny nordisk organisation og it-arkitektur, hvor omdrejningspunktet er et nordisk fibernetværk.

Danmarks største tele- og it-selskab, TDC, sætter nu alle sejl til i forsøget på at erobre det nordiske marked for erhvervstelefoni. Krumtappen i satsningen er en ny it-arkitektur, som skal rydde op i koncernens mange gamle it-systemer.
Formålet er at binde TDC's nordiske aktiviteter tættere sammen, så selskabet hurtigere kan sende nye tele- og dataprodukter på gaden til erhvervskunder i hele Norden. Satsningen er i vid udstrækning koncernchef Jens Alders værk. Han har tidligere omtalt TDC's gamle it-systemer som "en klods om benet".
TDC jager effektiviseringer
Derfor satte han, kort tid efter sin tiltrædelse som topchef i TDC, it øverst på dagsordenen og i januar udnævnte han Jørgen Jakobsen til TDC's første koncern it-direktør. Han er i fuld gang med at trække TDC væk fra en siloorienteret arkitektur til en åben, der understøtter TDC's forretning på tværs af alle net og kunder. Derudover handler den nye it-arkitektur om effektiviseringer.
"Vores nye it-arkitektur bliver vores konkurrencefordel og kerneforretning. For mig handler det meget om, at TDC via vores it-systemer kan få konkurrencemæssige fordele. Jo hurtigere vi kan få nye produkter på markedet, og jo billigere vi kan skabe produkterne til vores salgsorganisation, jo bedre står vi," siger Jørgen Jakobsen.
Strømliningen af TDC's it-arkitektur hænger tæt sammen med Jens Alders ønske om at effektivisere den danske telekoncern. Her halter TDC nemlig efter dets to ærkerivaler i Norden, norske Telenor og svensk-finske TeliaSonera. TDC havde i 2006 en EBITDA-margin på 28,8 procent, mens Telenor og TeliaSonera kunne prale af marginer på henholdsvis 32 og 35,4 i samme periode.
Den nordiske it-strategi står ikke alene, da TDC samtidig er i færd med at tømre tidligere adskilte forretningsenheder tættere sammen på tværs af funktioner og nordiske landegrænser.
Derfor fusionerede TDC i forrige uge dets fire datterselskaber - TDC Totalløsninger, TDC Mobile International, TDC Services og TDC Mobil - ind i moderselskabet. Det skete primært for at styrke fokus i Norden, og TDC vil fremover have fire forretningsenheder, der tager sig af henholdsvis erhverv, fastnet, mobil og kabel-tv.
Helt konkret betyder det eksempelvis, at Klaus Pedersen bliver nyt medlem af TDC's direktion som topchef for TDC's erhvervs-enhed i hele Norden.
Dermed ser det ud til, at TDC gør alvor af den gamle udmelding om, at hele Norden er teleselskabets hjemmemarked. Den strategi har det ellers været svært at få øje på andre steder end på papiret, men også her er den nordiske satsning slået igennem. TDC har i en årrække eksempelvis opkøbt teleselskaber rundt omkring i Øst- og Centraleuropa. I dag er alle datterselskaber uden for Norden i princippet sat til salg.
Fibernetværk er trumf
Den nye organisation, it-arkitektur og nordiske fokus skal bane vej for TDC's ekspan­sionsdrømme. Her følger det danske teleselskab en noget anden strategi end dets nordiske konkurrenter, der både satser på private og erhvervskunder i hele Norden.
TDC har derimod stort set droppet privatkunder uden for Danmarks grænser og satser benhårdt på nordisk ekspan­sion via erhvervskunder og et nordisk fibernetværk.
Ifølge senioranalytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC står TDC rimeligt stærkt på det svenske marked, mens det kniber mere med gennemslagskraften i Norge. Det bakkes op af teleanalytiker Tore Aarønæs fra Norsk Telecom, der mener, at TDC hidtil har en lav profil på det norske marked, hvilket han dog ikke mener, er usædvanligt, da selskabet primært henvender sig til erhvervskunder.
"I den seneste telestatistik for 2006, som netop er kommet ud, optræder TDC med en synlig markedsandel på 11,6 procent inden for datakommunikation. Jeg har endnu ikke set regnskabstallene for TDC Song i 2006, men i 2005 omsatte det for godt 770 millioner norske kroner. Til sammenligning udgør det samlede norske telemarked godt 30 milliarder norske kroner," siger Tore Aarø­næs.
Så TDC er stadig en dværg på det norske marked, mens situationen er noget bedre i Sverige og Finland. Men Brian Troelsen fra IDC mener, at TDC kan gå hen og erobre terræn fra Telenor og TeliaSonera, da det er det af de tre gamle telemonopoler, der er længst fremme, når det handler om at tilpasse sig den nye virkelighed på telefronten: Sammensmeltningen mellem it og tele.
"TDC har en udmærket position i Sverige på erhvervsmarkedet takket være opkøbene af Song og systemintegratorerne Dotcom og NetDesign," siger han og henviser til TDC's køb af svenske Song Networks i 2004. Med det køb fik TDC fingre i et nordisk netværk af nedgravede fiberkabler, som går på kryds og tværs af Danmark, Norge, Sverige og Finland. Song Networks brugte omkring otte milliarder kroner på at opbygge netværket, som TDC købte for 3,3 milliarder kroner. Fibernetværket dækker 80 procent af alle virksomheder med mere end 10 ansatte i Sverige. I Finland og Norge er de tilsvarende procenter henholdsvis 75 og 24.
"Det åbner for avancerede teletjenester, der er båndbreddekrævende på tværs af de nordiske landegrænser. Der har TDC et forspring i forhold til de nordiske konkurrenter," siger Brian Troelsen.
TDC's mobilhul er lukket
TDC har siden opkøbet arbejdet på højtryk for at få fibernetværket integreret med TDC's øvrige net. Og Jørgen Jakobsen er ikke i tvivl om, at fibernetværket er TDC's vigtigste kort i kampen om det nordiske telemarked.
"Fundamentet for hele vores forretning er, at dette netværk er velfungerende," siger han.
Han understreger dog, at data- og teletjenester leveret over fibernettet ikke i sig selv er nok.
Ligesom TDC's nye it-arkitektur skal give privatkunder i Danmark mulighed for nye produkter på tværs af mobil, kabel-tv og fastnet-forretningerne, så skal fibernetværket også åbnes op, så det kan kombineres med mobilløsninger. Her har TDC haft problemer, fordi selskabet ikke ejer mobilnetværk i de andre nordiske lande. Det problem blev for nylig løst, da TDC indgik en række såkaldte MVNO-aftaler, så det i dag er mobiloperatør i hele Norden. Det betyder, at TDC kan begynde at bygge mobile løsninger oven på fibernettet til erhvervskunder.
"Vi har nu et stærkt fundament, som gør, at vi er endnu bedre rustet til at gå efter de store pan-nordiske kunder," siger Jørgen Jakobsen.

Bokse:
Fakta om TDC A/S
Administrerende direktør: Jens Alder.
Formand for bestyrelsen: Henning Dyremose.
Omsætning 2006: 47,4 milliarder kroner.
Vækst i forhold til 2005: 2 procent.
Overskud før skat: 4,3 milliarder kroner.
Overskud: 3,4 milliarder kroner.

Hvad er en MVNO?
Forkortelsen står for Mobile Virtual Network Operator og betegner en mellemting mellem en traditionel mobiloperatør og en såkaldt service provider, der sælger mobiltelefoni på andres net.

Forskellen ligger dels i "ejerforholdet" til kunden og dels i ejerskabet af central infrastruktur. En service provider benytter typisk SIM-kort fra en operatør og udskriver regninger på grundlag af trafikregistreringerne i dennes systemer. MVNO'en benytter stadig radiodelen af et mobilselskabs net, men bygger på egne SIM-kort og har eget såkaldt HLR (Home Location Register), hvor kundernes regningsdata opsamles.

Billedetekst: oprydning Koncernchef Jens Alder (med gulstribet slips) har gennemført en oprydning i TDC's it-systemer med det mål at binde TDC's nordiske aktiviteter tættere sammen.
Foto: Hans Juhl

OriginalModTime: 10-05-2007 13:33:43




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere