Hvordan bliver mobilen livsstil?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. maj 2007.


Det moderne samfund er så gennemsyret af mærkevarer som et signal om brugernes identitet. Og det smitter af på teknologiske produkter som mobiltelefoner, påpeger forsker.

En mobiltelefon er ikke kun en telefon. Den er et signal til omverdenen om, hvem du er.
Design og varemærker er i dag helt afgørende for, at de store producenter af mobiltelefoner kan fange de mest købestærke forbrugere.
Varemærker som Prada, Dolce & Gabanna, MTV og Levis er nogle af de redskaber, som Motorola, LG og nu også den lille producent ModeLabs bruger til at sælge mobiltelefoner.
Men hvor kan jeans mærket Levis få en mobiltelefon til at blive unik? Specielt når mange tusinde danskere hiver det blå denim på, hver morgen for at tage bussen på job.
"Et aspekt er, at man kan se mobiltelefonen som en forlængelse af en persons påklædning og selviscenesættelse. Og på den måde adskiller mobiltelefonen sig radikalt fra andre ting, som vi omgiver os med som haveredskaber og husholdningsmaskiner. Et andet perspektiv er den stadigt stigende bevidsthed om mærker. Vores samfund er gennemsyret af koblingen mellem mærkevarer og vores identitet," siger Karen Lisa Salamon, antropolog og lektor på Danmarks Designskole.
Og set på den måde er det ifølge hende oplagt for et digitalt produkt, som brugerne har med sig på kroppen, at tage skridtet fuldt ud ved at sammenkæde produktet med attraktive varemærker.
"Spørgsmålet er så, om det er særligt personligt eller individuelt at gå med en Levis-mobiltelefon. Alle går jo i Levis. Men det gælder jo for alt modetøj, at brugerne opfatter det som lige dem," siger Karen Lisa Salamon.
Hun peger på den analoge udvikling, som vi har set armbåndsuret gennem gå.
"Armbåndsuret var noget, man fik i konfirmationsgave. Og var det ellers et ordentligt ur, så havde du det, til du døde. Eller til du fik et nyt ur i jubilæumsgave som 50-årig. Selvfølgelig var det et signal om identitet, men det var et meget stabil identitetsmarkør," pointerer Karen Lisa Salamon.
Men i 60'erne og 70'erne går det hurtigere med at udskifte armbåndsuret. Specielt med de nye digitale ure fra Asien som Seiko eller Casio. Med dit ur viser du, om du er til det digitale eller er en gammel, analog type.
Men så kommer Swatch- urene som schweizernes forsvar over for de billigere asiatiske ure.
"I stedet konkurrerer de på stil og mode. De producerer ure som smykker, en del af din påklædning og et signal om identitet. Og det er ikke særligt dyrt, så du kan give det i fødselsdagsgave. Måske hvert år."
Men i dag har mobiltelefonen - i hvert fald for de unge forbrugeres vedkommende - taget pladsen fra armbåndsuret. De kigger efter tiden på deres mobiltelefon.

OriginalModTime: 03-05-2007 13:45:52




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere