Hvordan bliver mobilen livsstil?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. maj 2007.


Det moderne samfund er så gennemsyret af mærkevarer som et signal om brugernes identitet. Og det smitter af på teknologiske produkter som mobiltelefoner, påpeger forsker.

En mobiltelefon er ikke kun en telefon. Den er et signal til omverdenen om, hvem du er.
Design og varemærker er i dag helt afgørende for, at de store producenter af mobiltelefoner kan fange de mest købestærke forbrugere.
Varemærker som Prada, Dolce & Gabanna, MTV og Levis er nogle af de redskaber, som Motorola, LG og nu også den lille producent ModeLabs bruger til at sælge mobiltelefoner.
Men hvor kan jeans mærket Levis få en mobiltelefon til at blive unik? Specielt når mange tusinde danskere hiver det blå denim på, hver morgen for at tage bussen på job.
"Et aspekt er, at man kan se mobiltelefonen som en forlængelse af en persons påklædning og selviscenesættelse. Og på den måde adskiller mobiltelefonen sig radikalt fra andre ting, som vi omgiver os med som haveredskaber og husholdningsmaskiner. Et andet perspektiv er den stadigt stigende bevidsthed om mærker. Vores samfund er gennemsyret af koblingen mellem mærkevarer og vores identitet," siger Karen Lisa Salamon, antropolog og lektor på Danmarks Designskole.
Og set på den måde er det ifølge hende oplagt for et digitalt produkt, som brugerne har med sig på kroppen, at tage skridtet fuldt ud ved at sammenkæde produktet med attraktive varemærker.
"Spørgsmålet er så, om det er særligt personligt eller individuelt at gå med en Levis-mobiltelefon. Alle går jo i Levis. Men det gælder jo for alt modetøj, at brugerne opfatter det som lige dem," siger Karen Lisa Salamon.
Hun peger på den analoge udvikling, som vi har set armbåndsuret gennem gå.
"Armbåndsuret var noget, man fik i konfirmationsgave. Og var det ellers et ordentligt ur, så havde du det, til du døde. Eller til du fik et nyt ur i jubilæumsgave som 50-årig. Selvfølgelig var det et signal om identitet, men det var et meget stabil identitetsmarkør," pointerer Karen Lisa Salamon.
Men i 60'erne og 70'erne går det hurtigere med at udskifte armbåndsuret. Specielt med de nye digitale ure fra Asien som Seiko eller Casio. Med dit ur viser du, om du er til det digitale eller er en gammel, analog type.
Men så kommer Swatch- urene som schweizernes forsvar over for de billigere asiatiske ure.
"I stedet konkurrerer de på stil og mode. De producerer ure som smykker, en del af din påklædning og et signal om identitet. Og det er ikke særligt dyrt, så du kan give det i fødselsdagsgave. Måske hvert år."
Men i dag har mobiltelefonen - i hvert fald for de unge forbrugeres vedkommende - taget pladsen fra armbåndsuret. De kigger efter tiden på deres mobiltelefon.

OriginalModTime: 03-05-2007 13:45:52




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere