Google på jagt efter de bedste hoveder

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. april 2007.


Ekspansion Med ind­vielsen af et udviklings­center i Århus giver Google atter næring til spekulationerne om firmaets strategi.

Google kaster milliarder af sted i nye opkøb. Og verden over skyder Googles forsknings- og udviklingscentre op. I sidste uge åbnede søgegiganten i Århus i jagten på de altafgørende superhjerner.De er nøglen til firmaets succes.

Prøv at kaste et blik ud over listen af Googles produkter.
Listen synes lige så uoverskuelig som et menukort på en kinesisk restaurant omkring midnat.
Og der kommer stadigt flere til.
Ikke nok med, at Google sprøjter nye services ud over nettet. En lind strøm af nye medarbejdere og kontorer springer frem over hele kloden. Sidste skud på stammen af udviklingscentre åbnede Google i Århus forrige fredag.
Samtidig spenderer den amerikanske medievirksomhed milliarder på at opkøbe nye virksomheder. I sidste uge betalte Google knap 17 milliarder kroner for at overtage DoubleClick, der er storleverandør af reklamebannere til websider verden over. I oktober sidste år blev videositet Youtube købt for mere end 9 milliarder kroner.
Oven i det billede skal du mase et virvar af aftaler med andre virksomheder om at levere reklamer, søgemaskiner og andet. En af de mest spektakulære aftaler var, da Google betalte fem milliarder kroner for at blive partner med det sociale netværk MySpace.
David og Goliat
Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, at stikflammerne stod ud af buksebagen på Googles øverste chef, Eric
Schmidt.
"Google er inde i et kapløb med Microsoft. Og lige nu ser det ud som om, at firmaet er foran," siger Mogens Kühn Pedersen, professor på Handelshøjskolen i København, Institut for Informatik.
Umiddelbart er dysten mellem de to som den bibelske duel mellem David og Goliat. Mens Googles regnskab for første kvartal 2007 viste indtægter på godt 20 milliarder kroner, havde Microsoft i sit første regnskabskvartal indtægter på knap 60 milliarder kroner.
Selv om de to selskaber har lagt deres regnskabsår forskelligt (Microsofts første regnskabskvartal sluttede 30. september 2006, mens Google endte 31. marts 2007), afspejler det en tydelig forskel på de to virksomheders finansielle biceps. Desværre for Microsoft er penge bare ikke alt.
Google er cool
Google har nemlig noget andet, som Microsoft ikke har: Verdens mest cool varemærke lige nu.
En helt ny rapport fra markedsanalyseselskabet Millward Brown viser, at Google har slået Microsoft af pinden som verdens stærkeste varemærke. Analysen er ikke begrænset til it-verdenen. Også varemærker som General Electric, Coca Cola og Wall Mart er rangeret under Google.
Ifølge Millward Browns analysechef Eileen Campbell skal man finde årsagen til Googles avancement fra 7. pladsen til numero uno i et godt mix af forretningsmæssig lederskab, ansvarlig økonomisk styring og stærk marketing.
Og netop det stærke varemærke - signalet om at her er de smarteste og klogeste hjerner - et ekstremt stærkt kort i konkurrencen om at tiltrække de meste kompetente folk. Den virksomhed, der kan suge de klogeste og mest kreative hjerner til sig, har en ekstremt vigtig fordel i konkurrencen, mener Mogens Kühn Pedersen.
"Google er også nummer et som den mest populære arbejdsplads i USA for it-folk. Og det betyder simpelthen, at de får de kanongode folk uden at skulle betale dyrt for dem," siger han. Mogens Kühn Pedersen peger på, at Google netop gør meget ud af at markedsføre sig selv som et sted, hvor det er sjovt at arbejde.
Grænsen for vækst handler ikke om penge. Det handler om adgangen til de kreative hjerner.
"Og den er Google helt med på. Mens Microsoft måske får de mere modne, så fanger Google de unge. Skal du følge med trenden på brugen af nettet, så skal man have fat i de unge medarbejdere," pointerer Mogens Kühn Pedersen.
Ifølge ham skal man forstå Googles nye fo rsknings- og udviklingscenter i den sammenhæng. Ved åbningen af det nye center i sidste uge, understregede den lokale Google-chef Lars Bak flere gange vigtigheden af, Google kom så tæt på Aarhus Universitets datalogi-studerende som muligt. Dette center er blot et af 32 andre centre verden over, der skal sikre Google adgangen til det livsvigtige brændstof; de unge hjerner.
Om kap med tiden
En af de goder, som Google lokker med, er adgangen til at bruge 20 procent af arbejdstiden på at arbejde med egne projekter. Ud af dette er blandt andet kommet det populære gmail-program og andre produkter på den alenlange liste over Google-services.
Når Google har så travlt lige nu, er det fordi virksomheden løber om kap med tiden. I hvert fald hvis man spørger Mogens Kühn Pedersen.
Nogle af de mange forskellige gratis produkter skal helt transformeres til indtægter.
"Google skal nå at have en konsolideret indtjening på flere typer af services, inden vækstkurven flader ud. Når det sker, vil det blive sværere at tjene de mange annoncekroner," siger Mogens Kühn Pedersen. Ikke at han tror, selskabet kommer til at løbe tør for penge foreløbigt efter en givtig børsnotering og stadig større indtægter på at sælge reklamelinks. Eller reklamebannere over DoubleClicks platform og tv-spots til udsendelserne på Youtubes uendelige række af videoklip.
"Men enhver vækstkurve kulminerer på et tidspunkt. Ingenting vokser ind i himlen," siger Mogens Kühn Pedersen.
Så Google ræser af sted for at udvikle netop det, som du, jeg og vores chefer er villige til at betale penge for at bruge. Så derfor bliver listen af nye Google-produkter bare længere og længere. Alt sammen i et forsøg på at fange brugernes gunst - ikke bare på den go'e gamle pc, men også på de milliarder af nye mobiltelefoner, der efterhånden får mere og mere datakraft.
Noget kan tyde på, at Googles kinesiske menukort bare vil blive længere.
Og længere.

Billedtekst: Blødt Amerikanske Google åbnede sidste fredag et udviklingscenter i Århus. Den danske chef for afdelingen er dog ikke særligt meddelsom med at oplyse, hvor mange udviklere Google vil ansætte. Målet er at rekruttere så mange som muligt af danske talenter, som kan leve op til Googles standard.
Foto: Søren Holm/Scanpix

OriginalModTime: 26-04-2007 13:54:55




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere