Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. marts 2007.
Hvis mediemastodonten Viacom vinder retssagen over Google og YouTube, vil det gøre det alt for dyrt at lade brugerne lægge indhold ud på nettet, mener dansk ekspert.
Piratkopierede videoer kan være en ualmindelig rasende dyr fornøjelse. Den lektie fik videotjenesten YouTube lige repeteret, da mediegiganten Viacom i sidste uge lagde sag an. I stævningen, som Viacom indleverede til retten i New York, lød kravet på næsten seks milliarder kroner.
Den slags rudekuverter kan gøre aldeles nas, selv om You-tube er ejet af Google, der sidste år betalte godt 10 milliarder kroner for at videotjenesten. Men sagen kan få videre konsekvenser, vurderer en dansk ekspert.
"Hvis Viacom vinder, vil det give kæmpe problemer," siger Christian Peytz, der er formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM).
Screening
Hans argument går på, at dommen kan tvinge danske onlineservices til at indføre en dyr screening af alt indhold, inden det kan lægges på nettet. Han peger på, at det indtil nu har været tilstrækkeligt, at man fjernede ulovligt indhold, når man blev opmærksom på det.
"Og det kan i sidste instans betyde et internet, der er væsentligt mindre interessant end det, vi kender i dag," siger Christian Peytz.
Mens andre selskaber har indgået aftaler med YouTube, er sagsanlægget det største slag mod Google-selskabets ambitioner om at udnytte videoer til at sælge reklamer.
OriginalModTime: 29-03-2007 14:24:55