Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. marts 2007.
Googlewatch Google og YouTube er på vej ind i et slagsmål med Janus Friis' Joost om at sende fjernsyn ud over internettet. Computerworld ser på den kaotiske magtkamp om millioner af seere og et globalt reklamemarked.
De første skud i krigen om fjernsyn på nettet er affyret med en milliardretssag mod Google og YouTube.
20 millioner unikke brugere om måneden.
Så mange mennesker klikker hver eneste måned ind på YouTube for at se video.
I sommers lagde brugerne op mod 65.000 nye videoklip ind i et svulmende katalog af levende billeder. Hvert døgn.
Om noget må YouTube da være det mest åbenlyse bud på, hvordan vi skal se fjernsyn over nettet.
Men vent lige lidt med at vædde månedslønnen på det.
Selv om et af internettets stærkeste varemærker, Google, i dag står bag selskabet, er YouTube langt fra sikker på sejr. Selskabet er kun et af flere, der jagter et forjættende bytte - adgangen til at servere fjernsyn til millioner af seere over nettet. Og dermed licens til at sælge tv-reklamer målrettet til de samme seere.
Analytikere spår, at alene i USA vil dette reklamemarked i løbet af de næste fem år vokse til mere end syv milliarder kroner. Budskabet er, at vi - seerne og producenterne - står over for store forandringer, der i løbet af de næste år vil vende op og ned på medielandskabet.
Og stadigt flere selskaber og teknologiske platforme gør sig klar til kapløbet om magten over de levende billeder. Hvad er det for en slagmark? Og hvem har udstyret og ikke mindst økonomisk styrke i så stor mængde, at de kan stå distancen i det forstående maratonløb?
Interessante spørgsmål
Men som du nok har gættet: Hvis vi havde svarene, ville det allerede have stået i overskriften med helt store typer.
Endnu er det for tidligt at udråbe en eller flere klare vindere. I stedet vil denne artikel forsøge at skitsere konturerne af et nyt marked, hvor mange forskellige type virksomheder forsøger at finde en vinder-strategi.
Tag nu for eksempel Joost - som mændene bag KaZaA og Skype, danskeren Janus Friis og svenskeren Niklas Zennström, har lanceret som et tilbud om gratis fjernsyn over nettet.
Mens YouTube består af brugernes egne klip, der ofte minder om grynet VHS-kvalitet, satser Joost helt anderledes. Her er ideen at levere udsendelser som i TDC's store kabelpakke - bare over internettet.
Over Joost har denne journalist på sin pc set National Geografic-udsendelsen om de sorte bjørnes sidste tilflugtssted i et afsides hjørne af det nordamerikanske kontinent. I en billedkvalitet der ville få hans gamle sorte Sony fjernsyn til at rødme af skam.
Umiddelbart en meget anderledes strategi end den YouTube og Google forfølger.
"Joost og YouTube er på vej ind i den samme kampzone men fra hver sin ende af markedet," siger Niels Ole Finnemann, professor i informations- og medievidenskab på Aarhus Universitet og leder af center for internetforskning.
Oktober sidste år betalte Google næsten 10 milliarder kroner i egne aktier for at overtage YouTube. Og lige siden har Googles administrerende direktør Eric Schmidt jagtet rettighederne til at levere mainstream-fjernsynsudsendelser ud på nettet over YouTube.
Større publikum
I et interview med den britiske erhvervsavis Financial Times den 12. oktober sidste år understregede Google-bossen, at YouTube skal være platformen for at servere fjernsyn og film over nettet.
"Hvad vi forsøger at gøre med disse partnere (film- og tv-selskaber, red.) er at sige: Hvis I arbejder sammen med os, kan vi kombinere vores markedsføringsplatform og jeres indhold med et meget større publikum," sagde Eric Scmidt dengang.
Men den amerikanske underholdningsgigant Viacom, der ejer varemærker som musikkanalen MTV og filmselskabet Paramount, nøjedes ikke bare med at sige nej til Google.
Viacom sagde "ja" til en aftale med Joost - og ikke YouTube - som nu skal levere den teknologiske platform for at sende Viacoms produkter ud over nettet.
Og ikke nok med det.
For få dage siden stævnede Viacom tilmed Google og YouTube ved retten i New York med krav om erstatning på mere end 5,6 milliarder kroner for at have næsten 160.000 videoer, som brugerne uden tilladelse fra Viacom har lagt ind på YouTubes website.
Umiddelbart en ordentlig kæberasler, der får en iagttager til mindes de retssager, der tvang fildelingstjenester som Napster og KaZaA i knæ.
Men på trods af dette åbenlyse nederlag, skal man ikke afskrive YouTube.
YouTube fører
Umiddelbart synes YouTube nemlig at have et massivt forspring over for konkurrenter som Joost i form i tusinder timers videoklip lagt ind af et utal af almindelige brugere. Alt lige fra små hjemmevideoer til klip stjålet fra fjernsynsserien The Simpsons.
Hertil kommer, at det faktisk er lykkedes Eric Schmidt at hive enkelte aftaler hjem blandt andet med engelske BBC og amerikanske CBS.
Men stadig er det meget afgrænsede aftaler, der for eksempel ikke omfatter BBC's meget populære program Top Gear. Hvorfor BBC oven i købet har anmodet YouTube om at fjerne mere 100.000 videoklip, som selskabets brugere ulovligt har sakset fra Top Gear.
At YouTube har problemer med at håndtere ophavsret til kommercielt produceret fjernsyn, ser konkurrenterne som en klar fordel.
"Det kan blive godt for os. Vi har ikke opbygget vores forretning på pirateri," siger Erick Hachenburg til nyhedstjenesten Reuters.
Han er administrerende direktør for videotjenesten Metacafe, hvis koncept og udseende ligger meget tæt på YouTube. En af de mange online tjenester som lurer på mulighederne i det gryende marked.
Kontroltab
Set udefra synes Google at være et tveægget sværd for YouTube. Selskaber som Viacom behøver blot at kigge ud på nettet for at se, hvor dominerende Google er blevet. Ikke alene organiserer Google søgningen efter informationer, men selskabet lagrer også så store mængder indhold, at selskabet selv er blevet en medievirksomhed.
Et spørgsmål er, om producenter som Viacom vil komme til at miste kontrollen over deres indhold - kronjuvelerne - hvis de overlader det til You-Tube/Google at udbyde det til brugerne.
"Men Google gør bare tingene i en så stor skala, at det kan blive meget svært for konkurrenter at hamle op med det," siger Niels Ole Finnemann.
Og måske er realiteten, at selskaber som Viacom, NBC, BBC og andre nok kan lægge sag an mod YouTube. Men i det lange løb kan de ikke holde udviklingen tilbage.
Hvis man som Reuter spørger analytikere som Michael Goodmann fra analysehuset Yankee Group, så er udfaldet på slagsmålet givet på forhånd:
"I det lange løb er medieselskaber på vej op ad floden uden en pagaj. De udkæmper et slag, som de ikke kan vinde."
Ja, ja. Det er meget godt alt sammen.
Men hvem vinder så?
Svaret på det spørgsmål kommer ikke til at indeholde et navn på et enkelt selskab. Selv om varemærker som YouTube og Joost er nemme at slynge ud, så er de ikke ene i konkurrencen. Mange andre byder sig til.
Gratis show
Nate Elliott, senioranalytiker fra det internationale konsulenthus Jupiter Research, mener, at markedet bliver domineret af flere forskellige virksomheder. Han vurderer, at virksomhederne kommer til at basere deres forretninger på reklamer frem for at sælge enkelte udsendelser til forbrugerne så som Apples online- butik gør det på det amerikanske marked.
"Reklamer vil fortsætte med at dominere online-verdenen," siger Nate Elliott.
Men i næste åndedrag pointerer den amerikanske analytiker, at lige nu eksperimenterer mange producenter med flere forskellige måder at distribuere deres indhold på.
"Mange dypper tæerne i forskellige teknologiske vande for at lodde dybden på markedet," siger Nate Elliott.
Han fremhæver, at nogle af de store kommercielle producenter både sælger shows gennem Apple, sætter små gratis klips ud på YouTube som markedsføring og lægger shows gratis ud finansieret med reklamer.
"Vi er kun de første skridt inde i et maratonløb," siger Nate Elliott.
Faktaboks:
Tv-reklamer online i voldsom vækst
I 2006 tog videoindhold syv procent af alle de penge, som annoncører i USA brugte på onlinereklame. Ifølge en prognose fra Jupiter Research vil det vokse til 14 procent i 2011 svarende til 7,3 milliarder kroner. Mens der endnu ikke foreligger tal for det europæiske marked, vurderer analytikerne i Jupiter Research ikke, at de europæiske tal kommer i nærheden af de nordamerikanske højder. Her henviser man til, at antallet af de europæere, der jævnligt ser video på nettet, procentuelt er det halve af de amerikanske tal.
Andre analyser viser, at selv om video på nettet endnu udgør mindre end 10 procent af det samlede pengebeløb, der bliver brugt på onlinereklamer, så er det voldsomt stigende. Ifølge analyseinstituttet eMarketer steg netop denne kategori hele 82 procent i forhold til 2005.
billedtekst: internet-tv Mændene bag KaZaA og Skype, danskeren Janus Friis og svenskeren Niklas Zennström, har lanceret Joost som et tilbud om gratis fjernsyn i en god kvalitet over nettet. Det kan blive en kvalificeret konkurrent til eksempelvis Google/YouTube.
OriginalModTime: 29-03-2007 14:22:55