Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. marts 2007.
Skype skal være mere end gratis telefoni over nettet. Skype skal levere flere platforme til kommunikation over nettet. Det nyeste skud er et system, hvor Skypes brugere deler viden om de firmaer, de er kunder hos.
I dag står Skype i det dilemma, at jo større succesen bliver, jo færre penge risikerer selskabet at tjene.
Øh, kunne du lige løbe den igennem en gang til?
Jo, ifølge chefen for Skypes udviklingsafdeling Sten Tamkivi, tjener Skype en god del af sine penge på, at kunderne køber taletid, Skypeout, når de ringer til mennesker, der ikke har Skype. Men jo flere der bruger Skype, jo mindre er behovet for at købe adgang til Skypeout. Så kan kunderne jo bare tale gratis i telefon med hinanden over Skype.
"Så vi skal virkelig anstrenge os for at finde de ekstra services, som kunderne gerne vil betale for. Vi laver forskellige ting som annoncemodeller og synergier sammen med eBay og PayPal," siger Sten Tamkivi. Han pointerer det vigtige i ikke at smække reklamerne op i hovedet på brugerne:
"Det vil de hade."
Bred vision
På spørgsmålet om, hvor meget mere det er muligt at proppe ind i et telefonprogram, svarer han, at det er for snævert at se Skype som blot telefoni.
"Du skal ikke tænke på Skype som et telefonprogram. Vores vision er meget bredere. Vi ser os selv som nogen, der gør "konversation" mulig i en bredere forstand. Telefoni er kun en del af det," siger Sten Tamkivi.
Han peger på, at Skype i dag er langt bredere ved for eksempel at tilbyde brugerne at sende sms fra Skype til mobiltelefoner. Et andet tilbud er SkypeCast som er online-diskussionsfora. Og som et af de sidste tilbud er det nye SkypeFind, hvor brugerne kan dele viden om for eksempel restauranter eller andre virksomheder, som de er kunder hos.
pb
OriginalModTime: 12-03-2007 12:11:13