Sådan skaber man den næste iPod

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. januar 2007.


design Hvordan rammer man den enkle teknologi, der som en iPod går rent ind i den store masse af forbrugere? Ifølge eksperterne handler det først og fremmest om enkelhed og sociale sammenhænge.

Hvordan rammer en teknologivirksomhed lige præcis det hit, der som Apples iPod går rent ind hos forbrugerne? Ifølge eksperterne handler det om at levere et simpelt og socialt stykke teknologi.

"Fælles for os alle er, at vi alle vil være forskellige."
Kirsten Drotner, professor i medievidenskab ved Syddansk Universitet, rammer paradokset netop kernen af den gordiske knude, virksomheder skal have filtret ud. I hvert fald hvis de vil ramme den store masse af forbrugere med det helt rigtige produkt.
Den næste iPod.
Den næste YouTube.
Den næste ... ja, ingen kender svaret, men alle leder efter det.
- Hvis jeg kendte svaret, sad jeg ikke her som professor, siger Kirsten Drotner.
Hvem kan bebrejde hende det? Når amerikanske Google betalte knap 10 milliarder danske kroner for at overtage den populære videotjeneste YouTube.
Og Apple har solgt millioner af den cool lille musikafspiller iPod, der står for godt 60 procent af Apples salg. Og har sendt Apples aktiekurser op.
Joh, at ramme det næste store hit er bogstavelig talt guldrandet. Men synes til gengæld sværere end at ramme de syv rigtige i lotto lørdag.
Er det et lækkert eksklusivt design som Apple? Er det at lade forbrugerne designe deres eget dankort, som Nykredit tilbyder?

Umiddelbart synes en fællesnævner at være Kirsten Drotners paradoks om, at vi alle ønsker at skille os ud fra den mængde, som vi også vil være en del af.
- Vi taler tit om mig-generationen. Men det er en sandhed med modifikationer, for i realiteten er det en mig-dig dimension, siger Kirsten Drotner.
Hun fremhæver den sociale tjeneste, MySpace, hvor brugerne iscenesætter sig selv for hinanden. Altså lader dem vise sig selv frem i et online-fællesskab.
Og selveste MySpace med 130 millioner brugere i dag er ved at blive udhulet af alternative hjemmesider, skriver det amerikanske erhvervsblad Businessweek med overskriften "There's Not Enough "Me" in MySpace". Nye tjenester som Ning, Vox, Esnips og Dogster henvender sig til mennesker med interesser, alder eller andet til fælles.
Som Søren Buhl Hornskov, lektor på Handelshøjskolen i København udtrykker det:
- Mennesket har altid udsmykket sig og brugt den udsmykning i forhold til andre mennesker. Sådan er et bud på et basalt træk af det at være menneske.

Med en Apple iPods karakteristiske hovedtelefoner kan signalet være, at "ja, jeg har råd til et cool design". Og på den måde har Apple sat sig uden for det almindelige marked for den type musikafspillere ved at satse på andre værdier end pris og ydelse.
Netop hvad en af tidens varmeste strategibøger anbefaler. Bogen Blue Ocean Strategy, af W. Chan Kim og Renée Mauborgne, professorer på den prestigefyldte læreanstalt INSEAD i franske Fontaine-bleau, peger på, at virksomheder skal sejle væk fra de blodrøde oceaner, hvor man konkurrerer på pris og omkostninger, og i stedet forsøge at komme hen på de blå oceaner ved at markedsføre sig på andre værdier end at være billigst.
Ganske som danske Bang & Olufsen signalerer andre værdier end "god til prisen" som en dvd-afspiller fra Lumatron til 249,95 kroner i Kvickly.

Ifølge Kirsten Drotner er de unge forbrugere nyttige at kigge på i en søgen efter den næste iPod.
Som en del af sin forskning har hun set, hvordan de unge forbrugere er de første, der afprøver nye teknologiske muligheder.
- Så hvis jeg sad i en virksomheds udviklingsafdeling, ville jeg arbejde med teknologier, der kan bruges i sociale sammenhænge, pointerer hun.
Og typisk for dem er, at de falder for teknologier, som de kan bruge i deres sociale netværk.
- De færreste unge er inter-esserede i teknologi som teknologi. De er interesserede i, hvad den kan bruges til, siger Kirsten Drotner.
Og ikke at forglemme et andet vigtigt element i de fleste teknologiske hits, nemlig at det skal være simpelt som en gammel Garand militærriffel fra 1924. Enhver nyindkaldt Jens fra landet kunne betjene den.
Flere af de lærde, som Computerworld har interviewet, fremhæver simpelt som et andet afgørende parameter. Jo mere enkel et stykke maskineri eller software er at betjene, jo bedre.
Og måske er det årsagen til, at den enkle tekstbesked sms er en overvældende succes, mens den mere komplicerede MMS-besked stadig venter på sit gennembrud.

Faktaboks:

Navn: Kurt Westh Nielsen,
teknologiredaktør
Alder: 48 år
Bopæl: Vesterbro, København
Yndlingselektronik: iRiver H120 harddiskbaseret MP3-spiller
Hvorfor lige netop det stykke elektronik?
Den aldrende koreanske MP3-afspiller købte jeg på grund af dens hardwarespecifikationer, som er unikke i disse iPod-inficerede tider. Den har digitale og analoge ind- og udgange, som gør det muligt at bruge den digitale dejlighed som en gammeldags kassettebåndoptager uden at bekymre mig om DRM og den slags.
Til gengæld var den koreanske firmware noget skod, og jeg rasede sammen med andre brugere i iRivers debatfora. Men jeg opdagede heldigvis en gruppe frivillige udviklere, som også gør iPod-brugere gladere. Udviklerne er nemlig gået sammen i det open-source-baserede rockbox.org-projekt og har lavet firmware, som er langt bedre og med helt nye funktioner.
Så nu kan jeg optage fra den indbyggede radio- og afspille et helt arsenal af forskellige lydformater på min fine lille H120, som står mit hjerte nært.

Navn: Mikkel Aabenhus Hemmingsen, journalist
Alder: 23 år
Bopæl: Valby, København
Yndlingselektronik: iPod 10 GB
Hvorfor lige netop det stykke elektronik?
Jeg har aldrig været den store walkman-fan og kunne egentlig ikke se, at det skulle være nødvendigt at kunne høre musik on the road. Men da jeg alligevel købte min iPod i 2002, var det kærlighed ved første blik.
Kærligheden er intakt, og min iPod følger mig i dag i alt, hvad jeg laver.
Jeg planlægger dog at skifte den ud inden for den nærmeste fremtid, for en snart fem år gammel iPod i inderlommen giver altså overvægt i den ene side.

Navn: Dan Jensen,
nyhedsredaktør
Alder: 36 år
Bopæl: Himmelev, Roskilde
Yndlingselektronik: Min nye hvide iPod 80 GB
Hvorfor lige netop det stykke elektronik?
Min nye iPod afløste min gamle 4 GB iPod mini, som efter nogle års brug og skrumlen rundt i lommer og lejligheder var blevet godt bulet og banket igennem. Og så var den fyldt helt op, og jeg havde brug for mere plads. Meget mere plads.
Jeg har den langt fra altid med mig, for musik kan i mine øjne ikke bruges overalt. Alligevel er der noget over, at kunne have så stort et udvalg af musik, podcast, film og andet med sig overalt, hvor man går.
Og hvorfor så en iPod? Fordi den stinker af kram. Den er tung, virker massiv og solid, der er ingen knapper, som man kan brække af.
Kvalitets-fornemmelsen understreges af, at bagsiden er af stål (på min iPod blev den ridset på to dage, hvilket blot giver lidt patina), mens forsiden ser ud til at bestå af en slags glasplade, som anes, når man kigger skråt hen over forsiden.

OriginalModTime: 04-01-2007 14:32:58




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere