Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. juli 2006.
RequirementOne har udviklet en webløsning til kravhåndtering, der tager naturligt sprog i anvendelse for at effektivisere processen.
beta
Smertefuld.
Sådan beskriver Martin Gorm Pedersen arbejdsprocessen med indsamling og håndtering af krav i forbindelse med projekter generelt og it-projekter i særdeleshed. Kravspecifikation er da også en proces, som har været i konsulenter og it-folks opmærksomhed i snart mange år, som den faktor, der næsten alene kan være årsag til succes eller fiasko for et it-projekt.
Der er blevet arbejdet meget med at forbedre selve processen med indsamling og videre håndtering af krav både i beslutnings- og udbudsfasen af et projekt. Men Martin Gorm Pedersen sad i nogle år hos en stor underleverandør og lavede systemer til det danske forsvar, og selvom kvaliteten af kravspecifikationerne steg, så blev processerne stadig mere bureaukratiske og besværlige at arbejde med.
En erfaring han fik underbygget, da han kom til Los Angeles for at arbejde med kundespecificerede projekter hos en af verdens største leverandører af geografiske systemer ESRI. Det gav ham ideen til RequirementOne.
Martin Gorm Pedersen ville opbygge et skabelonbaseret værktøj til håndtering af krav fra indsamling af specifikationer til udbud og efterfølgende arkivering af materialet. Det er fire år siden, han gik i gang.
- Det var min oplevelse, at man tit sidder med en pen og et blankt stykke papir, når man skal i gang med kravspecifikationen. Du får i hundredvis af krav ind fra interessenterne, men hvem har sagt, hvor vigtige kravene er, eller hvorfor de er det og så videre, siger Martin Gorm Pedersen.
Han slog sig hurtigt sammen med en anden dansker og startede RequirementOne, der har hovedkvarter i San Jose i Californien. Peter F. Schiolten havde mere end 25 års erfaring fra it-virksomheder, som Scandinavian Airline Data, TDC, Telia og H3G.
- Det oprindelige produkt er kravhåndteringen, så har vi bygget moduler udenpå, så vi arbejder med håndtering af
issues, der dækker hele projektets levetid fra ide over indkøb til implementering. Vi har den i forskellige sværhedsgrader fra light til mindre virksomheder med mindre komplekse krav til håndtering af et stort workflow med mange avancerede krav, fortæller Peter F. Shiolten.
De ti ansatte i RequirementOne er lige knap kommet ud af beta. De er først begyndt at markedsføre produktet, der hedder ReqMan, de seneste par måneder - for Martin Gorm Pedersen og Peter F. Schiolten ville gerne have en stor referencekunde først.
Det fik de med danske Naviair, som er det statsselskab, der tager sig af flyvesikringstjenesten i Danmark. Det er således Naviair, der står for byggeriet af det nye kontroltårn i Københavns Lufthavn.
Et af projekterne i kontroltårnet er it-projektet NITOS eller Naviairs Integrated Tower Operating System. Et banebrydende system, der digitaliserer den del af flyveledernes arbejdsproces, som er videregivelse af fly til andre flyveledere - en proces der hidtil har foregået med noter på et stykke papir kaldet en strip.
Integrationen af denne strip-proces i resten af flyveledernes komplekse it-løsninger er et meget stort projekt med omkring 1.000 specificerede krav samlet ind og evalueret over en fire måneders periode med en efterfølgende seks måneders udbudsrunde. Ifølge programchef Mikael Ericsson valgte Naviair løsningen fra RequirementOne, fordi den var webbaseret både i indsamling og evaluering af krav.
Samtidig peger han på, at ReqMan gav alle i projektet mulighed for at arbejde med kravene på en gang. Men Naviar måtte også konstatere, at ReqMan ikke var helt så let at arbejde med, som de havde forventet,.Derfor har de foreslået RequirementOne at lave best practice-processer og inkludere dem i ReqMan.
- Vi har hele tiden arbejdet med at opbygge templates, som bygger på best practices. Det bliver vi ved med, så vi på den måde faktisk udvikler processer, der passer til både store virksomheder og mindre projekter, siger Peter F. Schiolten.
Men det har fra starten været afgørende at fokusere på at gøre værktøjet så enkelt som muligt, så stort set alle i en organisation kan formulere krav til en løsning. Krav som projektlederen så efterfølgende skal sortere og evaluere, men netop her kommer ReqMan et skridt videre ved at anvende naturligt sprog.
Sammen med ph.d.-studerende ved The Stanford Natural Language Processing Group på Standford University har RequirementOne integreret processer med naturligt sprog i ReqMan på samme måde, som det anvendes i søgemaskiner. Derfor kan løsningen selv organisere krav, som vurderes til at være ens eller meget tæt på hinanden, så projektledernes arbejde effektiviseres.
En tidsbesparelse på 30 procent i forhold til mere traditionelle kravspecifikationsprocesser, er da også RequirementOnes salgsargument. Lige nu bliver løsningen hosted i San Jose og hos Uni2 i København, hvor den mindste enhed er en uges leje til 400 kroner.
- Når arbejdet med kravene er håndteret, så kan alt materialet eksporteres til et projektstyringsværktøj eller et regneark med henblik på arkivering. Der er altså fuld sporbarhed hele vejen igennem, siger Martin Gorm Pedersen.
billedtekst: nyt tårn Byggeriet af det nye kontroltårn i Københavns Lufthavn startede i 2003. Første næste år indtager flyvelederne tårnet. Naviair, der står for projektet, har brugt RequirementOnes webløsning til kravspecifikation i forbindelse med det it-projektet, der skal skabe flyveledernes it-løsning i det nye kontroltårn..
OriginalModTime: 06-07-2006 16:32:26