Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. maj 2006.
Hold fokus på
processer frem for teknologi, når det gælder håndteringen af applikationers livscyklus, lyder rådet fra forsvaret.
Der bliver løftet øjenbryn og stillet spørgsmål i bestyrelseslokalet, når it-direktøren kommer og beder om flere penge til software, der håndterer porteføljen af applikationer eller application management, som it-direktøren mener er nødvendig for at vedligeholde virksomhedens it-løsninger.
47 procent af 200 europæiske it-direktører oplever, at deres bestyrelser tvivler på, om investeringer i nye applikationer kan forbedre ydelsen af eksisterende applikationer, og om application management kan forbedre forretningen.
Det fremgår af en undersøgelse, som marketingfirmaet Van Bourne har lavet for softwarehuset Mercury, der udvikler og leverer værktøjer til ledelse og styring af it-løsninger. Men undersøgelsen viser også, at 51 procent af de adspurgte it-direktører fra store europæiske virksomheder og organisationer allerede har arbejdet med en eller anden form for it-understøttelse af application management de sidste to år.
Ifølge tallene fra undersøgelsen har mellem 40 og 60 procent af it-direktørerne allerede oplevet, at deres løsning til håndtering af applikationer giver dem bedre respons på fejl, øget gennemskuelighed og hjælp med change management. Men ikke desto mindre ønsker hovedparten af it-direktørerne at investere yderligere i application management i den nærmeste fremtid.
For i takt med at afhængigheden af it-løsningen stiger, og kompleksiteten i softwareporteføljen vokser, eksploderer behovet for at styre håndteringen af patches, opdateringer og nye funktioner. Selv hvis driften er outsourcet, er det en prøvelse at få målt, om leverandøren lever op til de aftalte mål eller service level agreements.
- I store organisationer er application management en mulighed for at effektivisere change management bureaukratiet, og i de mindre organisationer er det værktøjet, der understøtter en egentlige it-governance-proces, siger Nils Petersen, der er direktør for Mercurys danske aktiviteter.
Men der er ingen grund til at lade sig forblænde af softwaren som anvendes til porteføljestyring og application management, når det handler om at vedligeholde software selv i store komplicerede løsninger.
Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste (FKIT) har ansvaret for en af Nordens største SAP-baserede ERP-løsninger kaldet Dansk Forsvars Management - og Ressourcestyringssystem (DeMars). Drift, vedligeholdelse og videreudvikling af DeMars er udliciteret til Siemens Business Service.
- Virksomheden skal indledningsvis have styr på sine processer i forbindelse med application management og først derefter kan software til understøttelse af application management implementeres, siger Bent Brundtø der har rang af oberstløjtnant og afdelingschef for policy, planer og projekter i FKIT.
- Forsvarskommandoen har udgivet retningslinier for governance af DeMars løsningen. Vi har i forbindelse med vores samarbejde med Siemens Business Service etableret processerne, som understøtter application management af DeMars, siger han.
I forbindelse med disse processer har FKIT sammen med Siemens Business Service udviklet tre håndbøger. De tager udgangspunkt i en operationalisering af principperne i ITIL og PRINCE2.
- Medarbejderne, der arbejder tæt sammen med folkene hos Siemens Business Service, anvender vedligeholdelses- og projekthåndbøgerne, medens ledelsen anvender aftalehåndbogen og kontrakten, fortæller Bent Brundtø.
- Der er naturligvis it-værktøjer, som understøtter vores application management. Men processerne kan ikke automatiseres fuldt ud. Det er et krav, at værktøjerne skal understøtte de fastlagte application management-processer og tilføre værdi til forretningen.
OriginalModTime: 18-05-2006 13:51:24