Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. december 2005.
It-branchen er tilbage på vækstsporet. Den overordnede tendens er, at it-virksomhederne trods økonomisk fremgang fortsat kæmper for livet, og at den vækst, branchen oplever, sker gennem alliancer, fusioner eller opkøb. Organisk vækst, som ellers har været lovprist siden dotcom-tiden, rækker ikke. Branchen er stadig en umoden årsunge, som skal blive bedre til at lægge langsigtede forretningsstrategier, indgå alliancer og alliere sig med erfarne it-folk.
Af Jakob M. Larsen
Den danske it-branche virker i disse dage lige så viril og dynamisk som i højvækstdagene før it-markedets kollaps. Men under den optimistiske overflade lurer frygten for, at det hele skal ende med et brag. Og det med god grund.
It-branchen topper stort set altid diverse konkursstatistikker, og historier om it-virksomheder, der drejer nøglen om, er tæt på at være fast inventar i dagspressen. Tendensen kan også aflæses i dette års IT-Vækstbarometer fra revisionsfirmaet Deloitte. Her svarer en tredjedel af topcheferne i 276 af landets største it-virksomheder, at de har haft alvorlige økonomiske problemer det seneste år.
- Det er vel at mærke så alvorlige problemer, at virksomhedernes fremtidige eksistens har været truet. Det er rigtig mange, når man sammenligner med andre dele af det danske erhvervsliv, siger Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for Teknologi, Medier og Tele.
Branchens dynamik springer også i øjnene, når det kommer til store organisatoriske forandringer af virksomheden.
- 75 procent af virksomhederne har i løbet af de seneste par år gennemført fundamentale strategiske eller organisatoriske ændringer, og 49 procent har været igennem omfattende nedskæringer, siger Kim Gerner.
Men hvorfor er it-branchen så dynamisk, at ellers velfungerende virksomheder kollapser hyppigere her end i det øvrige erhvervsliv? Og hvad kan it-virksomhederne gøre for at undgå at blive en ufrivillig del af konsolideringen? Det sidste spørgsmål vender vi tilbage til, mens det første spørgsmål til dels kan forklares med it-branchens alder.
It-branchen er, sammenlignet med eksempelvis tekstilbranchen og bilbranchen, stadig en umoden årsunge, eller det, økonomer betegner som en "ung" branche.
- Vi er stadig i informationssamfundets spæde begyndelse. Den teknologiske udvikling går meget hurtigt, hvilket giver it-virksomheder en række udfordringer, som andre dele af erhvervslivet ikke skal håndtere. For eksempel, at et produkt groft sagt kan være forældet fra den ene dag til den anden, fordi en konkurrent har introduceret et teknologisk mere avanceret alternativ. Det betyder samtidig, at der er et stort uudnyttet potentiale på it-markedet, for sammenlignet med andre brancher er der stadig mulighed for at skabe sig en salgssucces siger Kim Gerner.
Unge brancher er pr. definition kendetegnet ved høj markedsvækst. Det gør dem attraktive, fordi høj vækst er ensbetydende med et mere profitabelt marked, end mere modne brancher. Der er med andre ord mulighed for at tjene en pæn slat penge.
Herhjemme viser Deloittes IT-Vækstbarometer, at 79 procent af landets hurtigstvoksende it-virksomheder i det seneste år har overgået egne vækstforventninger markant og øget omsætningen med over 10 procent. Til sammenligning har Dansk Industri og Danmarks Statistik regnet sig frem til, at den gennemsnitlige vækst i Danmark i 2005 sandsynligvis lander på tre procent.
Den højere markedsvækst gør også, at der konstant kommer nye aktører, som kræver en del af kagen. Så når efterspørgslen falder, eller branchen når ind i en mætningsperiode - som det var tilfældet efter de massive it-investeringer i kølvandet på år 2000-problemerne - vil der pludselig være for mange virksomheder til for få kunder. Så følger en konsolideringsfase, hvor den ene it-konkurs følger den anden.
Når efterspørgslen på et tidspunkt ryger i vejret igen, gentager historien sig.
Den udvikling har vi stort set været vidne til på alle delmarkeder i it-branchen de seneste år. Eksempelvis på markederne for forretningssoftware, hvor der fortsat dukker nye spillere op, som forsøger at stjæle markedsandele fra de etablerede selskaber. Et eksempel er det blot seks år gamle selskab Salesforce.com, som har erobret store markedsandele på CRM-markedet. Samtidig er der blandt de etablerede softwarevirksomheder tale om en hård konsolideringsfase, hvor eksempelvis de amerikanske softwareselskaber Oracle og SSA Global har købt op for at styrke deres produktporteføljer. Oracle købte i årets løb CRM-huset Siebel, mens SSA Global købte CRM-leverandøreren Epiphany. Læs også side 84: "Opkøb af kunder og teknologi".
Et andet svar på spørgsmålet om, hvorfor der er flere konkurser blandt it-selskaber end i det øvrige erhvervsliv kan være, at it-branchen generelt har et højere omkostningsniveau.
Forsknings- og udviklingsomkostninger i it-virksomhederne udgør ofte mellem 15 og 20 procent af deres omsætning, hvilket - lidt firkantet sagt - er dobbelt så meget som det øvrige erhvervsliv. Det er dog værd at bemærke, at der inden for branchen er stor variation. Software- og udviklingsvirksomheder er selvsagt hårdest ramt, mens næste led i fødekæden - distributører, forhandlere og konsulenthuse - rammes mere indirekte. Men alt i alt betyder det, at branchen er mere sårbar, end det øvrige erhvervsliv over for generelle nedgangsperioder, faldende efterspørgsel og hårdere konkurrence.
- Nye og etablerede konkurrenter ligger i it-branchen altid lige i slipstrømmen på virksomheden. Derfor er det mere end noget andet sted i erhvervslivet vigtigt at være på markedet med de rette produkter på det rette tidspunkt. Et it-produkt bliver lynhurtigt forældet, fordi udviklingen går så hurtigt, mens eksempelvis en bil forbliver et salgbart produkt mange år fra lanceringen, uanset om der kommer nye versioner på markedet, siger Kim Gerner fra Deloitte.
Der stilles med andre ord store krav til it-virksomheders evner til at være innovative. At være innovativ kræver, at virksomheden har en god fornemmelse for markedet, udnytter de teknologiske muligheder og designer produkter, der er så praktisk anvendelige som muligt. Her kan en tidlig lancering af et nyt produkt give virksomheden en stor fordel. Dels på grund af it-produkters lave levetid, dels fordi en tidlig lancering kan give virksomheden et godt navn, hvilket er blevet vigtigere gennem de seneste år: Branchens ry for mange konkurser får nemlig mange virksomheder til at satse på det sikre og købe ind hos etablerede - og velkendte - it-virksomheder.
It-branchen drives derudover - på godt og ondt - i højere grad af de globale konjunkturer end de fleste andre brancher: Investeringer i it er et af de steder, hvor sparekniven skærer først, når krisen kradser.
Også internationale standarder har stor betydning i it-branchen. Det gælder arbejdet med at udvikle åbne, globale standarder, men også de facto-standarder som eksempelvis Office-pakken, internetbrowsere og programmeringssprog. Standarderne sætter nogle rammer, som virksomhederne nødvendigvis må tilpasse sig.
Endelig bliver it-ydelser og -produkter ofte markedsført næsten uændret i hele verden. Det giver it-virksomhederne mulighed for at bevæge sig uden for landets grænser, men giver også en skærpet konkurrence på det hjemlige marked.
Det kan blandt andet ses på det danske marked for økonomisystemer, eller ERP-systemer. Microsoft Business Solutions (MBS) - det tidligere Navision - har rigtig godt tag i det danske marked, hvor mange små og mellemstore virksomheder sværger til økonomisystemer fra firmaet, der i maj 2002 blev solgt til Microsoft for 11 milliarder kroner. Men markedspositionen udfordres konstant af såvel nye som veletablerede konkurrenter. I særlig grad udfordres Microsoft Business Solutions af verdens største ERP-selskab, SAP, der i flere omgange har sendt nye produkter på gaden med det formål at vippe MBS af tronen på markedet for ERP-systemer til små og mellemstore virksomheder.
Microsoft Business Solutions skal også holde øje med små, lokale ERP-leverandører, der tilsammen sidder på omkring 20 procent af det danske ERP-marked. Endelig melder stadig flere internationale spillere sig på det danske marked. I løbet af de seneste par år er blandt andre hollandske Exact og norske Mamut kommet til landet.
Tilbage til spørgsmålet om, hvad en dansk it-virksomhed kan gøre for at ruste sig til den hårde konkurrence på it-markedet og undgå at ende som endnu et nummer i konkurskøen?
- Det er absolut nødvendigt at have en gennemarbejdet forretningsplan og en klar vækststrategi, mener Kim Gerner.
Han peger på, at noget af det første, it-virksomheden skal gribe fat i, er - ikke overraskende - at få afstemt aktiviteterne med den kapital, der er til rådighed. Det skyldes især to forhold. For det første er der - trods markant fremgang det seneste år - langtfra samme lyst til at investere risikovillig kapital i it-selskaber som sidst i 1990'erne. For det andet vil det afsløre, om virksomheden har forretnings-, drifts- og planlægningsmæssig forståelse. Når virksomheden gør sig strategiske overvejelser om for eksempel valg af nye markeder, nye produkter, partnerskab, udvikling, innovation, organisatoriske forhold og medarbejdere, er det nødvendigt med et indgående kendskab til branchen og generelle tendenser i økonomien. Til det arbejde, kan det være fornuftigt at få hjælp udefra.
- Det er en rigtig god idé at knytte personer med stor forretningsforståelse til virksomheden. Erfaring er ekstremt vigtig i it-branchen, og rutinerede kræfter i virksomhedens bestyrelse kan knytte virksomheden til eksterne forbindelser, som i sidste ende også kan resultere i nye kunder, siger Kim Gerner.
En så gammeldags ting som klassiske forretningsdyder er også blevet en vigtig del af it-branchen. Godt købmandskab, hvor vægten er lagt på service, fleksibilitet og gode kunderelationer er ved at vinde solidt fodfæste. Det har ellers været nedtonet i branchen i mange år, hvilket har givet it-branchen ry for at overskride deadlines, ignorere prisaftaler og se stort på funktionaliteten. Derfor har den virksomhed, som har udryddet disse børnesygdomme, været et skridt foran konkurrenterne.
Lige så vigtigt i kampen for overlevelse er, at it-virksomhederne åbner sig for alliancer og eksternt samarbejde. Det er vigtigt, fordi ingen virksomheder kan klare alle opgaver.
- Virksomheden skal koncentrere sig om sine kernekompetencer, siger Kim Gerner.
Derfor er gode samarbejdsaftaler inden for eksempelvis markedsføring, teknisk samarbejde, salg, distribution og lignende vigtige. Især inden for de mere udviklings- og forskningsrelaterede virksomheder er netværk og virksomhedens geografiske placering vigtige faktorer.
Fra netværk kan der opstå muligheder for mere strategiske og forpligtende samarbejder samt produktmæssige, kapitalmæssige og strukturelle muligheder.
En adresse tæt på lignende virksomheder og relevante uddannelser kan give adgang til den nyeste viden og udveksling af ideer. Herhjemme er det tydeligt at se det gavnlige i ‘videnklynger' i området omkring Aalborg, hvor en lang række højt specialiserede virksomheder med kompetencer inden for mobilforskning er samlet. Virksomhederne tæller såvel danske som internationale, og der er både store og små.
Tætheden betyder, at personerne i klyngen kender hinanden, så når virksomheder havner i økonomiske vanskeligheder, fortsætter mange af medarbejderne i nabovirksomhederne. Efter samme opskrift er der også flere virksomheder, der er direkte spin-offs fra andre. Nogle er resultat af, at virksomheder er lukket, andre skyldes, at nye ideer har meldt sig.
Organisk vækst har været lovprist i it-branchen i de senere år. Sårene fra it-kollapset i begyndelsen af årtusindet har lagt en dæmper på branchens fremturen, men IT-Vækstbarometeret viser, at stadig flere it-selskaber nu vender ryggen til den organiske vækst. Det går ganske enkelt ikke hurtigt nok. Især antallet af alliancer er røget kraftigt i vejret, da 68 procent af it-selskaberne har indgået en alliance mod 56 procent året før. Og alliancerne giver god mening, mener Kim Gerner.
- Alliancer kræver ikke så stor en kapital. Og det er en mindre forpligtende måde at skaffe sig adgang til nye kompetencer, produkter, kanaler eller udviklingsmuligheder, end opkøb eller fusion. Og en alliance kan - hvis den håndteres rigtigt - blive en god ‘driver' for øget salg, siger han.
It-virksomhederne nøjes dog ikke med at indgå alliancer. Næsten hver tredje it-virksomhed har været igennem et opkøb eller en fusion de seneste par år. Og ifølge Deloittes undersøgelse er der tale om en tendens.
- I løbet af de næste par år vil 69 procent af it-firmaerne indgå alliancer, og 33 procent har planer om at købe eller fusionere med konkurrenterne, siger Kim Gerner.
Dermed ser det ud til, at konsolideringen - eller modningen - af it-branchen langtfra har toppet på trods af det seneste års fusioner/opkøb mellem så markante danske it-virksomheder som IBM/MærskData/DMdata, TDC/NetDesign og Telia/Orange.
Flugten fra den organiske vækst kan også aflæses i de danske it-virksomheders øgede interesse i at gå på Fondsbørsen og skaffe kapital ad den vej. De børsnoterede danske it-selskaber er efter en række hårde år i kølvandet på it-boblens brist begyndt at stige i markedsværdi og er - med få undtagelser - i fremgang. Det har blandt andet fået den kun tre år gamle it-virksomhed cBrain til at melde sig parat til at gå på børsen. Med en omsætning på 5,6 millioner kroner ligner cBrain ellers ikke en oplagt børskandidat.
Da den planlagte notering blev offentliggjort, var IT-Brancheforeningens direktør Jakob Lyngsø ikke sen til at melde ud, at der er flere it-virksomheder, som står klar til at følge i cBrains fodspor.
Boks:
Hver tredje
har været alvorligt truet
33 % Blandt topcheferne i de 276 største danske it-virksomheder svarer hver tredje, at deres virksomhed "har været truet af alvorlige økonomiske vanskeligheder".
Hver anden
har svinget sparekniven
49 % Næsten halvdelen af topcheferne "har foretaget gennemgribende omkostningsreduktioner i de seneste par år".
Tre ud af fire har ændret firmaet radikalt
75 % Blandt topcheferne svarer tre ud af fire, at deres virksomhed "har gennemført interne fundamentale strategiske eller organisatoriske ændringer i de seneste par år".
Billedtekst:
ikke slut endnu - It-branchen er i færd med at modnes, men vi er fortsat kun i begyndelsen af informationssamfundet, så branchens dynamik med konkurser, opkøb etc. vil fortsætte i de næste mange år, siger Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for Teknologi, Medier og Tele. Foto: Torben Klint
Boks:
Deloittes IT-Vækstbarometer
IT-Vækstbarometret bygger på flere end 50 spørgsmål om sidste års drift og forventninger til de næste par år. 276 it-chefer har svaret på spørgsmålene. Det er Deloittes division for Teknologi, Medier og Tele, der står bag undersøgelsen.